We doen ons best om onderstaande informatie zoveel mogelijk bij te werken, maar we rekenen erop dat u zich ook voorafgaand uw reis informeert. Gezien de snel evoluerende aard van de internationale reactie op de uitbraak van COVID-19, kan TUI fly de juistheid van de informatie niet garanderen en geen aansprakelijkheid aanvaarden voor eventuele fouten of nalatigheden. Het is de verantwoordelijkheid van elke passagier om ervoor te zorgen dat hij of zij de nodige reisdocumenten bij zich heeft en op de hoogte is van de nodige reisformaliteiten in binnen- en buitenland. U kunt hiervoor terecht op de website van de overheid (https://www.info-coronavirus.be/nl/), de website van Buitenlandse Zaken (https://diplomatie.belgium.be/nl) of bij de ambassade/het consulaat van uw bestemming. Controleer ook steeds de relevante regelgeving die van toepassing is in binnen- en buitenland bij de bevoegde instanties. We moeten erop wijzen dat u als onze passagier verantwoordelijk bent om ervoor te zorgen dat u zich houdt aan de gezondheids- en toelatingseisen van de landen waar u naartoe reist (inclusief transitlanden). Sommige landen kunnen temperatuurcontroles, gezondheidscertificaten, tests, bepaalde nationaliteitsvereisten en/of specifieke documenten opleggen. We raden u ten zeerste aan om de laatste updates kort voor het begin van uw vlucht te controleren. TUI fly is in geen enkel geval verantwoordelijk wanneer de passagier niet wordt toegelaten op de vlucht wegens ontoereikende reisdocumenten of wegens het niet voldoen aan bepaalde reisformaliteiten.
Coronavirus - vragen en antwoorden
Update 18/7/2022
Lees hier de veelgestelde vragen over je TUI fly vlucht, de beschikbare bestemmingen alsook de maatregelen die we getroffen hebben om u een veilige en comfortabele reis te bieden.
Beschikbare bestemmingen & maatregelen tijdens je vlucht
Met TUI fly kunt u veilig en vertrouwd op reis. De veiligheid van al onze klanten en medewerkers staat voorop. Op onze website, wordt per land aangegeven wat de beschikbare bestemmingen zijn (meer informatie op https://www.tuifly.be/nl/corona-maatregelen) en welke maatregelen getroffen worden (meer informatie op https://www.tuifly.be/vluchtinfo-corona-maatregelen). We informeren u over de voorbereiding, wijzigingen op de luchthaven en wat anders is tijdens de vlucht. Zo kunnen we samen veilig en onbezorgd op reis. We doen ons best om deze informatie zoveel mogelijk bij te werken, maar we rekenen erop dat u zich ook voorafgaand uw reis informeert bij de bevoegde instanties.
Annuleringen
Door onder meer de maatregelen die op onze bestemmingen genomen zijn, hebben wij helaas een aantal vluchten moeten wijzigen of zelfs annuleren.
Alternatieve vlucht
Wij kunnen ons echter goed voorstellen dat u erg naar uw vlucht heeft uitgekeken. We willen u daarom graag een alternatieve vlucht voorstellen binnen het vluchtprogramma van TUI fly. Als u interesse heeft in een alternatieve vlucht, dan kijken we graag met u mee naar de mogelijkheden. Is dezelfde vlucht beschikbaar op een andere vertrekdag, dan is het mogelijk deze vlucht te boeken tegen de door u betaalde oorspronkelijke reissom, ook al valt de nieuwe reissom hoger uit. Heeft u interesse in deze optie? Neem dan contact op met uw TUI shop, uw reisagent of het TUI fly Customer Service Center:
- Voor België: +32 (0) 2 717 86 61
- Voor Marokko: +212 5 22 63 46 00 (lokaal tarief)
- Voor Frankrijk: 0899 190 043 (max. €1,34 per minuut)
Zij helpen u graag verder met het omboeken van uw vlucht. Meer informatie leest u hieronder.
Terugbetaling
We hopen natuurlijk dat u voor een alternatieve vlucht kiest. Maar als u op dit moment toch liever niet gaat, dan krijgt u een terugbetaling ter waarde van de betaalde vlucht. Indien wij in het bezit zijn van jouw betaalgegevens, dan krijg je via hetzelfde kanaal je reissom terugbetaald en hoef je niets te ondernemen. Indien er nog gegevens ontbreken, dan contacteren wij jou hierover. Hou dus goed je mailbox in de gaten.
Vlucht wijzigen
Uw vlucht gaat door maar u gaat op dit moment liever niet? Voor alle TUI fly boekingen die gemaakt zijn voor of op 31/08/2021 kunt u onbeperkt kosteloos wijzigen tot 2 uur* voor vertrek naar eender welke andere bestemming of andere datum die beschikbaar is op het moment van wijzigen.
Alle TUI fly boekingen die gemaakt zijn vanaf 01/09/2021 t.e.m. 30/09/2021 kunnen 1x kosteloos wijzigen tot 7 dagen* voor vertrek naar eender welke andere bestemming of latere datum t.e.m. 31/12/2021.
Alle TUI fly boekingen die gemaakt zijn vanaf 01/10/2021 kunnen wijzigen volgens de reguliere vervoersvoorwaarden, er zijn geen afwijkende voorwaarden van toepassing.
* Wijzigen kan enkel telefonisch tijdens de openingsuren van het TUI fly Service Center, zijnde van maandag tot vrijdag van 9u00 tot 20u00, op zaterdag van 9u00 tot 18u30 en op zondag van 10u00 tot 18u30 (op feestdagen gesloten).
Meer informatie leest u hieronder.
TUI fly contacteren
Naar aanleiding van de impact van het coronavirus op onze reizen en de vele vragen hieromtrent, kunnen de wachttijden op het TUI fly Customer Service Center oplopen. Onze medewerkers doen er alles aan om u zo snel mogelijk te woord te staan. We verwijzen u ook graag naar de veelgestelde vragen hieronder waar u alle recente updates terugvindt. Wij danken u voor uw begrip in deze zeer uitzonderlijke tijden.
Veelgestelde vragen
- Online inchecken
- Testen en vaccinaties
- Aanbod vluchten
- Info over het omboeken/annuleren van mijn vlucht
- Geannuleerde vluchten: info over flexibiliteit bij omboeking
- Info over de TUI fly Corona voucher
- Info over de TUI fly waardebon
- Info over de verzekeringen
- Info over de Extra's
- Websites met nuttige informatie
Online inchecken
Waarom moet ik online inchecken?
Online inchecken brengt heel wat voordelen met zich mee! Check snel en gemakkelijk op voorhand online in* en vermijd zo lange wachtrijen op de luchthaven. Na het online inchecken ontvang je direct je boardingpass, wel zo gemakkelijk! *indien mogelijk
Waarom moet ik documenten uploaden tijdens het online inchecken?
Vraag je je af welke documenten nodig zijn voor je bestemming? TUI helpt je graag! Bij het online inchecken kan het mogelijk zijn dat er documenten vereist zijn voor je bestemming. Zo zie je duidelijk welke documenten nodig zijn voor jouw bestemming! Upload ze tijdens het online inchecken en ontvang direct je boardingpass. Controleer goed of de gegevens (naam, geboortedatum…) van je documenten overeenkomen met je boekingsgegevens.
Wat als ik problemen heb met het uploaden van mijn documenten?
In het online check-in portaal vind je een FAQ met allerlei vragen en antwoorden over het uploaden van je documenten en wat je moet doen als je problemen ondervindt.
Testen en vaccinaties
Vanaf wanneer kan ik het Europees coronacertificaat gebruiken?
Het Europees coronacertificaat wordt ingevoerd vanaf 1 juli 2021. Tot die datum blijven de bestaande regels voor buitenlandse reizen van kracht. Wat de eisen voor jouw bestemming zijn lees je op onze corona maatregelen pagina: https://www.tuifly.be/nl/corona-maatregelen.
Ik ben al volledig gevaccineerd tegen corona. Moet ik dan alsnog voor vertrek een test laten afnemen?
Er zijn bestemmingen waarvoor je geen test hoeft te doen als je al minstens 14 dagen volledig gevaccineerd bent. Je moet dan wel een bewijs van vaccinatie bij je dragen. Het Coronacertificaat kunt u aanvragen via MijnGezondheid.be, Mijn burgerprofiel of via de mobiele app CovidSafeBe. Wat de eisen voor jouw bestemming zijn lees je op onze corona maatregelen pagina: https://www.tuifly.be/nl/corona-maatregelen-bestemmingen.
Ik ben hersteld van COVID-19. Moet ik dan alsnog voor vertrek een test laten afnemen?
Er zijn bestemmingen waarvoor je geen test hoeft te doen als je kunt aantonen dat je onlangs hersteld bent van COVID-19. Het Herstelcertificaat kunt u aanvragen via MijnGezondheid.be, Mijn burgerprofiel of via de mobiele app CovidSafeBe. Wat precies de voorwaarden zijn lees je op onze corona voorwaarden pagina: https://www.tui.be/nl/corona-maatregelen-bestemmingen. Klik bij jouw bestemming op de link Coronamaatregelen.
Kan ik het Europees coronacertificaat ook telefonisch aanvragen?
Je kan een papieren versie van je vaccinatiecertificaat aanvragen met je rijksregisternummer via een helpdesk van de Vlaamse overheid op het nummer 078 78 78 50 (bereikbaar van 9 tot 19 uur op weekdagen). Je ontvangt het certificaat dan enkele dagen later per post.
Ik heb één vaccinatie gehad. Is dat voldoende om zonder coronatest op reis te kunnen?
Nee, alleen als je volledig gevaccineerd bent kun je bij bepaalde bestemmingen zonder coronatest reizen.
Wordt het coronacertificaat van MijnGezondheid.be, Mijn burgerprofiel of de mobiele app CovedSafeBe al geaccepteerd als officieel vaccinatiebewijs?
Er zijn bestemmingen die een bewijs van MijnGezondheid.be, Mijn burgerprofiel of de mobiele app CovedSafeBe accepteren als vaccinatiebewijs. Of dit voor jouw bestemming geldt controleer je op onze corona voorwaarden pagina: https://www.tui.be/nl/corona-maatregelen-bestemmingen.
Wat moet ik doen als ik voor vertrek positief getest heb op corona?
Als je voor vertrek positief getest bent, adviseren wij je contact op te nemen met je annuleringsverzekering om de mogelijkheden te bespreken. Heb je geen annuleringsverzekering of biedt deze onvoldoende dekking, neem dan contact op met ons Customer Services Center.
Als ik gevaccineerd ben tegen het coronavirus moet ik me dan nog steeds aan alle maatregelen houden tijdens mijn reis?
Ja, ook als je gevaccineerd bent, dien je je aan de coronamaatregelen te houden tijdens je reis en het verblijf. Uitzondering hierop bij een aantal bestemmingen is het vervallen van de testverplichting als je al volledig gevaccineerd bent of hersteld van COVID-19. Welke maatregelen en veiligheidsvoorschriften bij TUI en op de bestemmingen gelden lees je hier: https://www.tui.be/nl/corona-maatregelen-bestemmingen.
Als ik met een vaccinatiebewijs wil reizen, waar moet dit bewijs dan aan voldoen om geldig te zijn?
Wil je met een vaccinatiebewijs reizen in Europa? Vanaf 1 februari 2022 is het vaccinatiebewijs 270 dagen (9 maanden) geldig na de laatste prik. Dit geldt ook voor mensen onder de 18 jaar. Het is daarna niet meer geldig om mee te reizen. Je hebt dan een extra prik (booster) nodig. Alle informatie over de geldigheid van het vaccinatiebewijs lees je op de website van Diplomatie. Daarnaast kan het land waar je heen reist nog aanvullende eisen hebben. Je controleert wat de inreisvoorwaarden voor jouw bestemming zijn via deze pagina: https://www.tuifly.be/nl/corona-maatregelen.
Aanbod vluchten
Jullie bieden weer veel bestemmingen aan. Betekent dit dat mijn vlucht doorgaat?
Of uw vlucht doorgaat hangt af van uw bestemming en het vluchtschema. Indien uw vlucht niet kan doorgaan, wordt u hierover door ons geïnformeerd. Uiteraard blijft gelden dat we onze reizen aanbieden onder voorbehoud van eventuele wijzigingen als gevolg van overheidsmaatregelen in binnen- en buitenland.
Belangrijk: ons aanbod en vluchtschema is mogelijk nog onderhevig aan wijzigingen. Indien er iets wijzigt aan uw boeking, wordt u daar tijdig en persoonlijk van op de hoogte gebracht.
Er kan weer gevlogen worden naar verschillende bestemmingen. Waarom annuleren jullie dan toch nog vluchten?
We bieden nog niet alle bestemmingen aan. Dit vanwege de strenge inreisvoorwaarden die verschillende landen nog hebben (zoals bijvoorbeeld een verplichte quarantaine bij aankomst) of de beperkte mogelijkheden die er ter plaatse zijn in het geval mensen als gevolg van een coronabesmetting in quarantaine moeten. Als de voorwaarden en omstandigheden een normaal verblijf in de weg staan, kan het zijn dat wij een vlucht ondanks het positieve reisadvies toch moeten annuleren.
Welke bestemmingen bieden jullie aan?
Voor een actueel overzicht van de bestemmingen die wij aanbieden kunt u terecht op http://www.tuifly.be/nl/corona-maatregelen. We doen ons best om dit overzicht zoveel mogelijk aan te vullen met de laatste informatie. Echter, controleer ook steeds de relevante regelgeving die van toepassing is in binnen- en buitenland bij de bevoegde instanties.
Ik ga binnenkort met jullie vliegen. Met welke maatregelen en veranderingen moet ik rekening houden tijdens de vlucht?
TUI fly heeft alles zo geregeld dat u veilig en onbezorgd op reis kan gaan. Natuurlijk zijn er een aantal zaken waar u rekening mee moet houden en vraagt het hier en daar aanpassingen.
Vluchtvoorbereiding
- We vragen u om, indien mogelijk, voorafgaand aan uw vlucht online in te checken.
-
Om contactmomenten aan boord te beperken, vragen we je de handbagage aan boord zo veel als mogelijk te beperken. Een handbagagekoffer of trolley tot 10 kg, en maximaal 55 x 40 x 20 cm, kan je gratis en vrijblijvend inchecken bij de incheckbalie of indienen aan de gate bij het boarden.We vragen je om indien mogelijk om je hand-, laptop- of rugtas van maximaal 10 kg. en maximaal 30 x 30 x 15 cm onder de stoel voor je te plaatsen.
-
Let op! Het is vanwege veiligheidsvoorschriften niet toegestaan om losse lithium batterijen (bijvoorbeeld powerbanks of reservebatterijen) te vervoeren in de bagage die u laat inchecken. Neem ze mee in het persoonlijk item dat u mee aan boord mag nemen. Lees hier meer over op https://www.tuifly.be/nl/vluchtinfo-corona-maatregelen.
In deze video zie je welke documenten belangrijk zijn voor je heen – en terugvlucht
Op de luchthaven
- Familieleden en/of vrienden die u afzetten op de luchthaven worden verzocht om het luchthavengebouw niet te betreden.
- Als u of één van uw reisgenoten klachten vertoont voorafgaand aan de vlucht, kunt u helaas geweigerd worden op de luchthaven.
- Houd er rekening mee dat uw temperatuur op de luchthaven kan worden gecontroleerd en dat een eventuele verhoging reden is om u niet toe te laten tot de vlucht.
- Houd er eveneens rekening mee dat het dragen van een mondmasker op sommige luchthavens wordt verplicht en dat u daar zelf verantwoordelijk voor bent.
- In Brussels Airport kan er aan de check-in voor bv. extra bagage enkel met betaalkaart of creditkaart betaald worden.
Tijdens uw vlucht
Het is niet langer wettelijk verplicht indien je van of naar België reist om een mondmasker aan boord te dragen tijdens je vlucht met TUI fly. Maar wij raden je dit nog steeds ten zeerste aan. Ga niet op reis als je COVID-19-symptomen vertoont of positief bent getest. Als je met een andere luchtvaartmaatschappij dan TUI fly of met een van onze partners vliegt, controleer dan voor vertrek hun website. Eenmaal aangekomen op je bestemming, variëren de voorschriften voor het dragen van een mondmasker afhankelijk van het land..
Een overzicht van alle maatregelen en veranderingen aan boord van onze TUI fly vluchten vindt u op de speciale pagina https://www.tuifly.be/nl/vluchtinfo-corona-maatregelen. We raden u aan deze informatie goed door te nemen zodat u voorbereid aan uw vlucht kan beginnen en adviseren u om deze pagina minimaal 1 dag voor vertrek nogmaals te bekijken. Het kan namelijk dat de informatie aangepast is.
Ik ga binnenkort met jullie vliegen. Klopt het dat ik voor sommige bestemmingen nog een formulier moet invullen en/of een negatief attest voor Covid-19 moet voorleggen?
Voor sommige bestemmingen kunnen er inderdaad bepaalde voorwaarden gelden, zoals bv. een PCR-test, PLF-formulier, bewijs van essentiële verplaatsing,… Op https://www.tuifly.be/nl/legal/reiseformalitaten vindt u een overzicht van de geldende reisformaliteiten per land. We doen ons best om deze informatie zoveel mogelijk bij te werken, maar we rekenen erop dat u zich ook voorafgaand uw reis informeert. Controleer steeds de relevante regelgeving die van toepassing is in binnen- en buitenland bij de bevoegde instanties.
Voor mijn bestemming is een PCR-test voor vertrek niet verplicht. Zij accepteren ook een test bij aankomst. Ik heb mij bij aankomst laten testen en ben positief getest. Wat moet ik doen?
In het geval van een positieve testuitslag dien je in quarantaine te gaan. Per bestemming gelden specifieke quarantaine maatregelen en de eventuele extra kosten die je hiervoor moet maken zijn voor eigen rekening. Wij raden het dan ook ten zeerste af om pas op de bestemming een test af te laten nemen. Meer informatie kan je vinden op https://diplomatie.belgium.be/nl/Diensten/Op_reis_in_het_buitenland/reisadviezen.
Ik ga binnenkort met jullie vliegen en heb begrepen dat ik een formulier moet invullen wanneer ik terugkeer naar België, klopt dit?
Reis je vanuit een Europese bestemming terug naar België? Dan is het vanaf 11/03 niet meer verplicht om het Belgische Passenger Locator Form in te vullen. Keer je terug vanuit een niet-Europese bestemming, dan is het nog steeds verplicht om bij terugreis naar België het Passenger Locator Form (https://travel.info-coronavirus.be/) digitaal in te vullen. Het PLF-formulier invullen op papier is niet meer geldig, een print van de elektronisch ingevulde PLF is wel geldig.Dit geldt voor alle reizigers. Baby’s en kinderen jonger dan 12 jaar die met een volwassene meereizen mogen vermeld staan op het formulier van de volwassene die hen begeleidt. Alleen reizende kinderen moeten hun eigen formulier invullen. Na het invullen van het formulier ontvangt u een QR-code. Neem deze QR-code geprint of digitaal mee en houd deze gereed bij de check-in of het boarden van het toestel. Zonder geldig PLF-formulier ontvangt u geen boarding pass en wordt de toegang aan boord geweigerd. Overigens wijzen wij u erop dat u een boete kan worden opgelegd van € 250 indien u geen PLF hebt ingevuld.
Op het formulier moet er ook aangeven worden met welk vervoersmiddel u reist. Indien u het vliegtuig selecteert, moet u het vluchtnummer, stoelnummer en de aankomstdatum invullen.
- Heeft u al een stoelreservering? Dan kan u dit stoelnummer doorgeven.
- Heeft u nog geen stoelreservering? Dit is geen verplicht veld meer en kan blanco gelaten worden indien u uw stoelnummer nog niet kent.
- Houd de QR-code, geprint of digitaal, gereed bij de check-in ter controle. Indien u dit niet kan voorleggen kunnen wij u niet meenemen op de vlucht.
Wanneer en hoe moet ik een Passagier Lokalisatie formulier (PLF) invullen?
Keer je terug vanuit een niet-Europese bestemming, ongeacht het gekozen transportmiddel? Dan moet er binnen de 6 maand voorafgaand aan de aankomst in België, het Passagier Lokalisatie Formulier online invullen. Meer informatie over het Passagier Lokalisatie Formulier alsook eventuele uitzonderingen, kunt u terugvinden op https://travel.info-coronavirus.be/.
Ik ga met TUI op vliegvakantie en vlieg met TUI fly. Maar ik kan om medische redenen geen mondmasker dragen in het vliegtuig, wat moet ik doen?
Indien u om medische redenen geen mondmasker kunt dragen in het vliegtuig, vragen we u de volgende maatregelen te nemen:
- U bent verplicht om in het bezit te zijn van een negatieve COVID-19 (PCR)test. Deze verplichting geldt ook als je volledig gevaccineerd bent. Het is mogelijk dat de bestemming waar u naar toe reist al een PCR-test verplichting heeft, in dat geval hoeft u geen extra PCR-test laten nemen. Mocht u naar een bestemming afreizen zonder COVID-19 (PCR) test verplichting, dan bent u verplicht om deze alsnog af te laten nemen binnen 72 uur voor vertrek. Het is mogelijk een antigeen te doen. Deze mag voor vertrek niet ouder zijn dat 48 uur. De verplichting geldt zowel voor de heen- als terugreis. Controleer hier de laatste maatregelen per bestemming. De negatieve testverklaring dient u geprint mee te nemen, altijd bij u te dragen en te kunnen tonen.
- We vragen u een verplicht medisch certificaat in te vullen en bij je te hebben. Dit kan u aanvragen via deze link. Het certificaat zal u per e-mail ontvangen en is voorzien van een codering. Het originele getekende certificaat dient u tijdens de gehele reis te kunnen tonen aan het TUI personeel. LET OP: het certificaat is alleen geldig in combinatie met een negatieve testuitslag.
- We verzoeken u een spatscherm, bekend als face shield, te dragen
- Helaas kunnen we u zonder deze juist ingevulde documenten niet toelaten aan boord. Bent u medisch vrijgesteld van het dragen van een mondmasker en bent u in bezit van beide bovenstaande documenten? Meldt u dan voor de vlucht bij een van onze TUI-medewerkers op de luchthaven.
Ik reis met een andere luchtvaartmaatschappij dan TUI fly maar kan om medische redenen geen mondmasker dragen in het vliegtuig, wat moet ik doen?
Wij verzoeken u de website van de desbetreffende luchtvaartmaatschappij te raadplegen voor de geldende maatregelen omtrent het niet kunnen dragen van een mondmasker in het vliegtuig wegens medische redenen.
Ik kan om medische redenen geen mondmasker dragen, wat moet ik doen op de luchthaven?
Dit is afhankelijk van de geldende maatregelen en voorwaarden van de betreffende luchthaven. Controleer voor vertrek de veiligheids- en gezondheidsvoorschriften van uw luchthaven van vertrek en aankomst en volg altijd de instructies op.
Ik zou graag een vlucht boeken. Is het zinvol om een All-Risk annuleringsverzekering van TUI bij te boeken of af te sluiten op een nieuwe boeking?
Jazeker! Hiermee kunt u zich verzekeren tegen toekomstige gebeurtenissen inzake het coronavirus. Wij volgen op de voet wat de overheden en ministeries beslissen in de landen van onze reisbestemmingen en volgen hiervoor ook de website van het Ministerie van Buitenlandse Zaken inzake reisadviezen nauw op. De All-Risk verzekering is zinvol omdat deze dekking biedt:
- Tijdens de periode waar er een aanpassing is van maatregelen door de overheid in land van reisbestemming & Ministerie van Buitenlandse Zaken in een getroffen gebied
- Voor en na de periode van het negatief reisadvies voor een getroffen gebied
- Voor toekomstige reizen naar bestemmingen waar nu geen coronavirus is maar mogelijk kan veranderen in de nabije toekomst
Als u een annuleringsverzekering heeft afgesloten, kunt u voor de meeste annuleringsverzekeringen niet annuleren omwille van het coronavirus. Indien u een All-Risk verzekering van TUI heeft afgesloten en u reist naar een getroffen gebied, dan bent u gedekt voor 75% van de annuleringskosten. Deze verzekering kunt u tot 57 dagen voor afreis bijboeken. Boek uw verzekering hier of contacteer je reisagent om deze verzekering af te sluiten.
Info over het omboeken/annuleren van mijn vlucht
Kan ik mijn TUI fly vlucht wijzigen?
Alle TUI fly boekingen die gemaakt zijn voor of op 31/08/2021 kunnen onbeperkt kosteloos wijzigen tot 2 uur* voor vertrek naar eender welke andere bestemming of andere datum dat beschikbaar is op het moment van wijzigen.
Alle TUI fly boekingen die gemaakt zijn vanaf 01/09/2021 t.e.m. 30/09/2021 kunnen 1x kosteloos wijzigen tot 7 dagen* voor vertrek naar eender welke andere bestemming of latere datum t.e.m. 31/12/2021.
Alle TUI fly boekingen die gemaakt zijn vanaf 01/10/2021 kunnen wijzigen volgens de reguliere vervoersvoorwaarden, er zijn geen afwijkende voorwaarden van toepassing.
Indien de reissom (met inbegrip van eventueel bijgeboekte extra’s) van uw nieuwe vlucht hoger is dan de prijs van het oorspronkelijk geboekte vliegticket, dient het prijsverschil door u te worden bijbetaald. In geval van wijzigen, waarbij de nieuwe reissom lager is dan het oorspronkelijk geboekte vliegticket, wordt er geen prijsverschil gerestitueerd.
* Wijzigen kan enkel telefonisch tijdens de openingsuren van het TUI fly Service Center, zijnde van maandag tot vrijdag van 9u00 tot 20u00, op zaterdag van 9u00 tot 18u30 en op zondag van 10u00 tot 18u30 (op feestdagen gesloten).
De uitgebreide voorwaarden van deze actie vindt u hier.
Ik zou graag mijn vlucht wijzigen. Wat gebeurt er met mijn verzekering?
Bij wijziging wordt de premie verrekend op de nieuwe reissom. Gelieve er rekening mee te houden dat u uw verzekeringsproducten dient te behouden of te upgraden. Als uw dossier kosteloos wordt geannuleerd dan zal de premie ook kosteloos geannuleerd worden. Jaarpolissen kunnen niet geannuleerd worden.
Hoe kan ik mijn TUI fly ticket wijzigen?
Neem hiervoor contact op met het TUI fly Customer Service Center:
- Voor België: +32 (0) 2 717 86 61
- Voor Marokko: +212 5 22 63 46 00 (lokaal tarief)
- Voor Frankrijk: 0899 190 043 (max. €1,34 per minuut)
Mijn TUI fly vlucht gaat door, maar ik wens niet op reis te gaan. Kan ik mijn TUI fly vlucht annuleren?
Als u uw vlucht wilt annuleren dan gelden hiervoor de reguliere annuleringsvoorwaarden.
Ik heb een annuleringsverzekering, kan ik mijn vlucht annuleren omwille van het coronavirus?
Wij raden aan dat u eerst contact opneemt met uw luchtvaartmaatschappij of uw vlucht nog kan doorgaan, overgedragen of gewijzigd kan worden. Als u een annuleringsverzekering heeft afgesloten, kunt u voor de meeste annuleringsverzekeringen niet annuleren omwille van het coronavirus. Indien u een All-Risk verzekering van TUI heeft afgesloten en u reist naar een getroffen gebied, dan bent u gedekt voor 75% van de annuleringskosten. U dient uw reis officieel te annuleren en een schadeclaim in te dienen. In stap 3 van uw schadedossier dient u als “reden van annulering” “andere” te kiezen en hier specifieert u dan “coronavirus”. De verzekeringsmaatschappij zal dan een terugbetaling uitvoeren voor 75% van de annuleringskosten. Uw dossier wordt zo snel mogelijk verwerkt.
Wat als mijn TUI fly vlucht wordt geannuleerd?
Vluchten geannuleerd voor 17/06/2021
U ontvangt een voucher om een nieuwe TUI fly vlucht te boeken. U zult uw voucher via e-mail toegestuurd krijgen. Deze e-mail zal alle nodige informatie bevatten. U hoeft hiervoor dus geen contact met ons op te nemen. Meer informatie over de voucher leest u hieronder.Wilt u liever een terugbetaling in contanten? Dat is ook mogelijk. Zorg er in dat geval voor dat u wacht tot u de voucher ontvangt via e-mail. Hierna kunt u zelf een verzoek tot terugbetaling indienen via https://www.tuifly.be/nl/corona-voucher. Houd rekening met een verwerkingstijd van ongeveer 6 weken, vanwege de grote drukte. Let op: de terugbetaling is enkel mogelijk indien de voucher nog niet werd gebruikt. Meer informatie leest u hieronder.
Vluchten geannuleerd vanaf 17/06/2021
U ontvangt binnen de 2 weken na annulering uw geld terug. Indien wij in het bezit zijn van uw betaalgegevens, dan krijgt u via hetzelfde kanaal uw reissom terugbetaald en hoeft u niets te ondernemen. Indien er nog gegevens ontbreken, dan contacteren wij u hierover. Hou dus goed uw mailbox in de gaten.
Wat moet ik doen als ik een TUI fly vlucht heb geboekt via een online travel agent of een facilitator (dus niet via de website tuifly.be) en mijn vlucht geannuleerd wordt?
Indien u een vlucht heeft geboekt via een online travel agent of een facilitator (dus niet via onze website tuifly.be) kunt u deze contacteren voor een eventuele terugbetalingsaanvraag. Voor de producten of diensten die u rechtstreeks bij TUI fly heeft geboekt en betaald, zoals bijvoorbeeld bagage of stoelreservering, zal u een terugbetaling ontvangen.
Geannuleerde vluchten: info over flexibiliteit bij omboeking
Mijn vlucht is geannuleerd en online vind ik een identieke vlucht alleen met een andere vertrekdatum. Ik wil deze vlucht graag boeken. Wat moet ik doen?
Indien uw vlucht geannuleerd werd maar dezelfde vlucht beschikbaar is op een andere vertrekdag, dan is het mogelijk deze vlucht te boeken tegen de door u betaalde oorspronkelijke reissom. Als de reissom hoger uitvalt dan passen we de prijs aan naar de oorspronkelijke reissom. U hoeft dan niets bij te betalen. Valt het bedrag lager uit, dan ontvangt u het restantbedrag terug of u betaalt de lagere reissom (indien u bij annulering een terugbetaling kreeg). Ook indien dezelfde vlucht kan doorgaan vanuit een andere Belgische vertrekluchthaven, is deze omboeking kosteloos. Heeft u interesse in deze optie? Neem dan contact op met uw TUI shop, uw reisagent of het TUI fly Customer Service Center:
- Voor België: +32 (0) 2 717 86 61
- Voor Marokko: +212 5 22 63 46 00 (lokaal tarief)
- Voor Frankrijk: 0899 190 043 (max. €1,34 per minuut)
Zij helpen u graag verder met het omboeken van uw vlucht.
Mijn vlucht is geannuleerd en online vind ik een identieke vlucht. Alleen de reisduur wordt langer/korter omdat er op andere dagen gevlogen wordt. Ik wil deze vlucht graag boeken. Wat moet ik doen?
Om deze vlucht te boeken neemt u contact op met uw TUI shop, uw reisagent of het ons TUI fly Customer Service Center:
- Voor België: +32 (0) 2 717 86 61
- Voor Marokko: +212 5 22 63 46 00 (lokaal tarief)
- Voor Frankrijk: 0899 190 043 (max. €1,34 per minuut)
Zij maken de boeking graag voor u in orde. Valt de reissom hoger uit dan het oorspronkelijke bedrag dan betaalt u zelf het verschil bij. Wordt de reissom lager dan ontvangt u het restbedrag terug.
Info over de TUI fly Corona voucher
De uitgebreide informatie en voorwaarden over de voucher vindt u hier.
Wat is de waarde van mijn voucher?
- Heeft u uw vlucht in een TUI shop of op de website van TUI fly geboekt, dan is de waarde van de voucher volledig gelijk aan de door u betaalde reissom (inclusief dossierkosten, extra’s en eventuele gemaakte kosten voor premies voor reis- en annuleringsverzekering). Heeft u betaald voor uw stoelreservering? Dan krijgt u hier een aparte voucher voor.
- Heeft u uw vlucht via een onafhankelijke reisagent geboekt, dan is de waarde van uw voucher het bedrag dat TUI van uw reisagent heeft ontvangen voor de geboekte vluchten. U kan hierover meer informatie krijgen bij uw reisagent.
Wat als mijn nieuwe vlucht duurder/goedkoper wordt?
Indien u minder besteedt dan de vermelde waarde op uw voucher , behoudt u het restant van de voucherwaarde. U zal automatisch een nieuwe voucher via e-mail ontvangen met het restant bedrag, u hoeft hiervoor geen contact met ons op te nemen. De datum van uitgifte en geldigheidsduur van de initieel uitgegeven voucher blijft van toepassing. Indien u meer besteedt dan de vermelde waarde op uw voucher, dient u het verschil tussen het werkelijk besteed bedrag en de waarde van de voucher bij te betalen.
Mag ik meerdere vouchers gebruiken voor het boeken van één dossier?
Dit is mogelijk. U mag meerdere vouchers combineren.
Mag ik de voucher gebruiken om meerdere vluchten te boeken? Dus het bedrag spreiden over meerdere vluchten?
Dit is mogelijk. Indien u de voucher niet volledig heeft opgebruikt bij uw eerste boeking, dan ontvangt u voor het resterende bedrag automatisch een nieuwe voucher (restvoucher). Deze kunt u gebruiken voor de betaling van een volgende vlucht. De datum van uitgifte en geldigheidsduur van de initieel uitgegeven voucher blijft van toepassing. U zal automatisch de nieuwe voucher via e-mail ontvangen met het restant bedrag. U hoeft hiervoor geen contact met ons op te nemen.
Voor welke producten mag ik de voucher gebruiken?
U mag de voucher gebruiken voor alle TUI fly vluchten die op dat moment beschikbaar zijn.
Vanaf/tot wanneer is de voucher geldig? Heeft de geldigheid betrekking op de boekingsdatum of de vertrekdatum van de nieuwe vlucht?
U heeft één jaar de tijd, vanaf het moment van uitgifte, om een nieuwe reis te boeken. De nieuwe vertrekdatum mag dus ook ná de geldigheid van de voucher zijn, zolang de boeking maar binnen een jaar na uitgifte is gedaan.
Voorbeeld: werd uw voucher op 01/04/2020 uitgegeven, dan heeft u tot 01/04/2021 de tijd om een nieuwe vlucht te boeken. De vertrekdatum mag ook na 01/04/2021 zijn. Dit betekent dat u ervoor kan kiezen om deze voucher te gebruiken voor een vlucht deze zomer 2020, deze winter 2020/2021 of volgende zomer 2021 (zodra dit aanbod beschikbaar is).
Ik heb mijn vlucht geboekt bij een ander reisbureau dan TUI, krijg ik dan ook een voucher?
Zolang u een vlucht heeft geboekt waarbij TUI fly de uitvoerende luchtvaartmaatschappij is, zou u aanspraak kunnen maken op een voucher, tenzij de vlucht deel uitmaakte van een pakketreis. Meer informatie over deze voucher kunt u verkrijgen bij uw reisbureau. Als u een vlucht heeft geboekt waarbij TUI fly niet de uitvoerende luchtvaartmaatschappij is, dan dient u bij die luchtvaartmaatschappij of bij uw reisbureau na te gaan wat de mogelijkheden zijn.
Is de voucher persoonsgebonden? Of mag deze ook overgedragen worden? En wat als ik een vlucht had geboekt met een reisgezelschap van meerdere (niet tot hetzelfde gezin behorende) personen?
De voucher is persoonsgebonden, u mag deze niet overdragen aan iemand anders. De voucher voor de totale som zal worden bezorgd aan de passagier-hoofdboeker, in naam en voor rekening van zichzelf en diens medepassagiers. Dit is de persoon die de overeenkomst heeft ondertekend en/of die zich als titularis heeft opgegeven tijdens het boeken. Enkel deze persoon kan de voucher gebruiken om de nieuwe vlucht te betalen, maar hij/zij hoeft geen deel te zijn van het reisgezelschap.
Hoe kan ik mijn voucher gebruiken om een vlucht te betalen?
U kunt zelf online boeken en uw vouchernummer en unieke code invoeren in het boekingsproces. U kunt ook telefonisch contact nemen het TUI fly Customer Service Center op het nummer +32 (0) 2 717 86 61.
Ik heb gehoord dat jullie nu ook geld teruggeven voor geannuleerde vluchten in plaats van vouchers uit te geven. Ik heb eerder een voucher ontvangen maar wil geld terug. Hoe krijg ik mijn geld terug?
Eens u de voucher heeft ontvangen, kunt u zelf een verzoek tot terugbetaling indienen via https://www.tuifly.be/nl/corona-voucher. Houd rekening met een verwerkingstijd van ongeveer 6 weken, vanwege de grote drukte. Let op: de terugbetaling is enkel mogelijk indien de voucher nog niet werd gebruikt.
Vanaf wanneer geldt deze maatregel?
Deze maatregel geldt voor alle TUI fly vluchten die wij hebben/zullen moeten annuleren als gevolg van het coronavirus en waarvoor TUI fly een voucher heeft verstrekt of zal verstrekken.
Hoe lang duurt het voordat ik mijn geld heb?
Eens u de aanvraag tot terugbetaling heeft ingediend, dient u rekening te houden met een verwerkingstijd van ongeveer 6 weken.
Ik heb een voucher ontvangen voor een geannuleerde vlucht en wil die gewoon gebruiken. Blijft deze geldig?
Ja, uw reeds ontvangen voucher blijft gewoon geldig en kunt u gebruiken voor het boeken van een nieuwe vlucht bij TUI fly.
Ik heb eerder een voucher ontvangen en deze al weer gebruikt voor een nieuwe vlucht. Kan ik deze nieuwe boeking ongedaan maken en alsnog geld terugkrijgen?
Nee, u kunt deze boeking niet meer ongedaan maken en alsnog geld terug ontvangen.
Ik heb zelf beslist om mijn vlucht te annuleren, vóór TUI fly zelf beslist heeft om te annuleren, kan ik alsnog in aanmerking komen voor een voucher?
Enkel in het geval dat TUI fly een vlucht heeft geannuleerd door de overmachtssituatie ten gevolge van het coronavirus, zal er een voucher worden toebedeeld. U zult deze via e-mail toegestuurd krijgen en hoeft hiervoor geen contact met ons op te nemen. Indien u op eigen initiatief uw vlucht heeft geannuleerd, zal u niet in aanmerking komen voor een voucher, de reguliere annuleringsvoorwaarden zijn in deze hypothese van toepassing.
Mijn terugvlucht naar België werd niet door TUI fly geannuleerd maar ik heb zelf beslist om op eigen initiatief eerder terug te vliegen op een andere vlucht (al dan niet bij een andere luchtvaartmaatschappij), kan ik alsnog in aanmerking komen voor een voucher?
Ook in dit geval zijn de reguliere annuleringsvoorwaarden van TUI fly van toepassing en zal u geen voucher ontvangen.
Wanneer ontvang ik de voucher? Hoe gaat dit in zijn werk?
Vluchten geannuleerd voor 17/06/2021
Als uw vlucht geannuleerd werd voor 17/06/2021, dan ontvangt u een voucher via mail. U hoeft hiervoor geen contact met ons op te nemen.
Vlucht geannuleerd vanaf 17/06/2021
U ontvangt binnen de 2 weken na annulering uw geld terug. Indien wij in het bezit zijn van jouw betaalgegevens, dan krijgt u via hetzelfde kanaal uw reissom terugbetaald en hoeft u niets te ondernemen. Indien er nog gegevens ontbreken, dan contacteren wij u hierover. Hou dus goed uw mailbox in de gaten.
Info over de TUI fly waardebon
Wat is een TUI fly waardebon?
Een TUI fly waardebon is géén TUI fly Corona voucher en heeft niets te maken met een eventuele geboekte reis. U kunt een TUI fly waardebon bijvoorbeeld gewonnen hebben bij deelname aan een wedstrijd. Ze zijn makkelijk te herkennen aan de vermelding ‘MARK’. Deze waardebon is niet restitueerbaar in contanten, en kan dus ook niet het voorwerp uitmaken van een verzoek tot restitutie in contanten.
Hoe lang blijft mijn TUI fly waardebon geldig?
De oorspronkelijke geldigheidsdatum staat vermeld op uw waardebon. Gezien de omstandigheden, verlengt TUI fly de geldigheid van uw waardebon met 1 jaar.
Info over de verzekeringen
Is het zinvol om een All-Risk annuleringsverzekering bij te boeken of af te sluiten op een nieuwe boeking?
Jazeker! Hiermee kunt u zich verzekeren tegen toekomstige gebeurtenissen inzake het Coronavirus. Wij volgen op de voet wat de overheden en ministeries beslissen in de landen van onze vakantiebestemmingen en volgen hiervoor ook de website van het Ministerie van Buitenlandse Zaken inzake reisadviezen nauw op. De All-Risk verzekering is zinvol omdat deze dekking biedt:
- Tijdens de periode waar er een aanpassing is van maatregelen door de overheid in land van vakantiebestemming & Ministerie van Buitenlandse Zaken in een getroffen gebied
- Voor en na de periode van het negatief reisadvies voor een getroffen gebied
- Voor toekomstige reizen naar bestemmingen waar nu geen Coronavirus is maar mogelijk kan veranderen in de nabije toekomst
Wat is een getroffen gebied?
Wanneer de overheden en ministeries in het buitenland updates communiceren en hun maatregelen sterk hebben opgedreven dan wordt dit aanzien als een getroffen gebied. Wij volgen de reisadviezen nauw op via de website: https://diplomatie.belgium.be/nl/Diensten/Op_reis_in_het_buitenland/reisadviezen
Ik heb een annuleringsverzekering, kan ik mijn vlucht annuleren omwille van het Coronavirus?
Wij raden aan dat u eerst contact opneemt met uw luchtvaartmaatschappij of uw vlucht nog kan doorgaan, overgedragen of gewijzigd kan worden. Als u een annuleringsverzekering heeft afgesloten, kunt u voor de meeste annuleringsverzekeringen niet annuleren omwille van het Coronavirus. Indien u een All-Risk verzekering van TUI heeft afgesloten en u reist naar een getroffen gebied, dan bent u gedekt voor 75% van de annuleringskosten. Deze verzekering kunt u tot 57 dagen voor afreis bijboeken. Boek uw verzekering hier of contacteer je reisagent om deze verzekering af te sluiten.
Ik heb een All-Risk annuleringsverzekering en ik vlucht naar een getroffen gebied. Wat kan ik doen?
In dit geval kunt u eerst contact opnemen met uw luchtvaartmaatschappij of uw vlucht nog kan doorgaan, overgedragen of gewijzigd kan worden. Indien u toch niet wenst te reizen naar een getroffen gebied, kunt u uw reis annuleren. De verzekeringsmaatschappij zal dan een terugbetaling uitvoeren voor 75% van de annuleringskosten. U dient uw reis officieel te annuleren en een schadeclaim in te dienen. In stap 3 van uw schadedossier dient u als “reden van annulering” “andere” te kiezen en hier specifieert u dan "coronavirus". Uw dossier wordt zo snel mogelijk verwerkt.
Ik zou graag mijn vlucht wijzigen. Wat gebeurt er met mijn verzekering?
Bij wijziging wordt de premie verrekend op de nieuwe reissom. Gelieve er rekening mee te houden dat u uw verzekeringsproducten dient te behouden of te upgraden. Als uw dossier kosteloos wordt geannuleerd dan zal de premie ook kosteloos geannuleerd worden.
Jaarpolissen kunnen niet geannuleerd worden.
Info over de Extra's
Ik heb een vlucht geboekt bij TUI fly. Kan ik online inchecken en/of een stoelreservering maken?
Ja, het webportaal van TUI fly is inmiddels weer geopend. Een stoel reserveren of online inchecken is dus weer mogelijk via https://www.tuifly.be/nl/online-check-in. Let op: u dient verplicht kennis te nemen van de TUI fly COVID-19 verklaring en deze online te ondertekenen om toegang te krijgen tot uw boarding pass. Dit kunt u doen tijdens het online inchecken. Online inchecken kan vanaf 24u tot 6u voor je vlucht. Het ondertekenen van de TUI fly COVID-19 verklaring is zelfs mogelijk tot 1u voor vertrek. Op bestemmingen waar online check-in niet mogelijk is, vragen we u toch om de TUI fly COVID-19 verklaring online te ondertekenen en om uw boarding pass af te halen aan de incheckbalie op de luchthaven. Dit geldt zowel voor de heen- als voor de terugvlucht.
Ik heb ook extra’s (parking, huurwagen,…) geboekt bij mijn reis. Moet ik rekening houden met wijzigingen en/of speciale maatregelen?
Onderstaande maatregelen van de leveranciers kunnen op elk moment wijzigen. We raden u dan ook aan om hun maatregelen en voorwaarden te raadplegen. Zo bent u steeds op de hoogte van de meest recente info. Onze partners doen hun uiterste best om u daarbij te helpen!
Luchthavenvervoer
Dankzij onze partner reserveer je eenvoudig je privévervoer tussen je woning en de luchthaven. Kies voor deze handige service zowel bij je vertrek op vakantie als bij je terugkeer naar huis. Klik hier voor meer informatie.
Maaltijden/aankopen aan boord
TUI fly biedt u de mogelijkheid om een beperkt gamma aan snacks en drankjes te kopen aan boord van uw volgende vlucht. We vragen u om indien mogelijk contactloos of met de kaart te betalen.
Let op: ons vertrouwde ‘TUI fly Shop & Café magazine’ zal tijdelijk niet meer beschikbaar zijn aan boord. Download daarom onze menukaart op voorhand op https://www.tuifly.be/nl/buyonboard.
Fly deluxe/VIP Selection
We hebben er alles aan gedaan om uw service in deze tijden te behouden. Meer info op https://www.tuifly.be/nl/fly-deluxe.
Ik heb extra’s (parking, visum, huurwagen,…) geboekt maar mijn TUI fly vlucht is geannuleerd of gewijzigd. Wat moet ik doen?
Extra’s bij uw TUI fly vlucht geboekt, maar uw vlucht werd door TUI fly geannuleerd of is gewijzigd? Vergeet deze dan zeker niet te wijzigen of annuleren. Contacteer de desbetreffende leverancier om uw reservatie aan te passen of te annuleren. Hieronder vindt u een overzicht terug.
Let op: de bijgestuurde voorwaarden van de leveranciers kunnen op elk moment wijzigen. We raden u dan ook aan om hun voorwaarden te raadplegen. Zo bent u steeds op de hoogte van de meest recente info. Onze partners doen hun uiterste best om u daarbij te helpen!
Transfer op uw bestemming
Boekte u een transfer op uw bestemming via HolidayTaxis, maar uw reis gaat niet door? Geef uw annulatie door via admin@holidaytaxis.com of bel hen voor dringende gevallen op het nummer +44 1273 828 200.
Luchthavenparking
Uw parkeerplaats geboekt bij Quick Parking, maar uw reis gaat niet door? Gelieve een mail te sturen naar info@quickparking.nl of bel hen op het nummer +31 20 717 97 00.
Visum
VisumCentrale behandelt elk dossier afzonderlijk. Zij proberen u zo snel mogelijk alle nodige info door te sturen. Om een goede opvolging te garanderen, vraagt VisumCentrale om hen via mail te contacteren: info@visumcentrale.be. Dient u hen dringend te contacteren? Bel hen op het nummer 0902 150 45 (0,75 euro/min).
Huurwagen
Alle up-to-date informatie over wijzigen en annuleren vindt u terug via hun FAQ. Is het niet mogelijk om naar uw bestemming te reizen en daar de huurwagen op te halen? Neem dan telefonisch contact op via +32 800 400 79 of via e-mail reservation@sunnycars.be.
TUI Experiences
Boekte u een uitstap, een voetbalwedstrijd, museumtickets of een andere experience via GO TUI, maar uw reis gaat niet door? Neem dan contact op met GO TUI via mail help@gotui.com of voor dringende gevallen op het nummer +32 78 149 258
Luchthavenhotel via TUI
U heeft een luchthavenhotel geboekt bij TUI, maar uw reis gaat niet door? Neem dan contact op met het TUI Customer Service Center op het nummer +32 (0) 2 717 86 60.
Websites met nuttige informatie
- https://www.info-coronavirus.be/nl/
- https://diplomatie.belgium.be/nl
- https://reopen.europa.eu/nl
- https://www.tuifly.be/nl/opreis-corona-maatregelen
- https://www.tuifly.be/nl/corona-maatregelen
- https://www.tuifly.be/nl/bestemmingen-corona-maatregelen
- https://www.tuifly.be/nl/vluchtinfo-corona-maatregelen