Het niet geldig zijn van één bepaling zal geen invloed hebben op de andere bepalingen van de huidige vervoersvoorwaarden.
Alle aanbiedingen van TUI fly worden steeds gedaan onder voorbehoud van een kennelijke materiële vergissing
Onderstaande voorwaarden zijn niet van toepassing op boekingen gemaakt via de GDS (Amadeus, Galileo, Worldspan, Apollo, Sabre).
Voor boekingen gemaakt vóór 23/04/2024:
Een ticket of een boeking is niet overdraagbaar behoudens mits voorafgaandelijke schriftelijke toestemming van TUI Airlines Belgium NV.
De reiziger kan tot 72 uur voor de vertrektijd van de vlucht heenreis zijn boeking overdragen aan een derde, die wel moet voldoen aan alle voorwaarden van de vervoersovereenkomst. De overdragende reiziger en de overnemer zijn hoofdelijk gehouden tot de betaling van de totale prijs en de kosten van de overdracht.
Een ticket of een boeking is niet overdraagbaar behoudens mits voorafgaandelijke schriftelijke toestemming van TUI Airlines Belgium NV.
De reiziger kan tot 72 uur voor de vertrektijd van de vlucht heenreis zijn boeking overdragen aan een derde, die wel moet voldoen aan alle voorwaarden van de vervoersovereenkomst. De overdragende reiziger en de overnemer zijn hoofdelijk gehouden tot de betaling van de totale prijs en de kosten van de overdracht.
De kosten gelden per persoon en per gewijzigd traject.
Het wijzigen door de reiziger van het tijdstip van de vlucht of de route is slechts toegestaan indien dit is aangevraagd door de reiziger en gehonoreerd door de vervoerder en mits op de alternatieve vlucht voldoende stoelen beschikbaar zijn. De (meer)kosten voor dergelijke wijzigingen zijn als volgt:
Voor boekingen gemaakt vóór 23/04/2024:
1) Korte en middellange afstandsvluchten:
• Tot 72 uur voor de vertrektijd van de vlucht: € 50 pp./traject (+/- 555 MAD). Indien het nieuwe tarief hoger is dan het oorspronkelijke wordt de prijs tevens aangepast. Indien het nieuwe tarief lager is dan het oorspronkelijke wordt geen terugbetaling toegestaan; de kosten blijven echter behouden.
• Binnen 72 uur voor de vertrektijd van de vlucht: deze wijziging wordt aangemerkt als een verbreking door de reiziger (cfr. art. 4.3).
2) Lange afstandsvluchten (Zanzibar, Kenia, Dominicaanse Republiek, Jamaica, Mexico, Aruba, Curaçao, Bonaire):
• Tot 72 uur voor de vertrektijd van de vlucht: € 120 pp./traject (+/- 1332 MAD). Indien het nieuwe tarief hoger is dan het oorspronkelijke wordt de prijs tevens aangepast. Indien het nieuwe tarief lager is dan het oorspronkelijke wordt geen terugbetaling toegestaan; de kosten blijven echter behouden.
• Binnen 72 uur voor de vertrektijd van de vlucht: deze wijziging wordt aangemerkt als een verbreking door de reiziger (cfr. art. 4.3).
Voor boekingen gemaakt vanaf 23/04/2024:
1) Korte en middellange afstandsvluchten:
• Tot 72 uur voor de vertrektijd van de vlucht: € 70 pp./traject (+/- 777 MAD). Indien het nieuwe tarief hoger is dan het oorspronkelijke wordt de prijs tevens aangepast. Indien het nieuwe tarief lager is dan het oorspronkelijke wordt geen terugbetaling toegestaan; de kosten blijven echter behouden.
• Binnen 72 uur voor de vertrektijd van de vlucht: deze wijziging wordt aangemerkt als een verbreking door de reiziger (cfr. art. 4.3).
2) Lange afstandsvluchten (Zanzibar, Kenia, Dominicaanse Republiek, Jamaica, Mexico, Aruba, Curaçao, Bonaire):
• Tot 72 uur voor de vertrektijd van de vlucht: € 150 pp./traject (+/- 1.665 MAD). Indien het nieuwe tarief hoger is dan het oorspronkelijke wordt de prijs tevens aangepast. Indien het nieuwe tarief lager is dan het oorspronkelijke wordt geen terugbetaling toegestaan; de kosten blijven echter behouden.
• Binnen 72 uur voor de vertrektijd van de vlucht: deze wijziging wordt aangemerkt als een verbreking door de reiziger (cfr. art. 4.3).
* Alle diensten vermeld onder dit punt kunnen worden gewijzigd. Er worden geen wijzigingskosten gehanteerd.
* Het bijboeken van deze diensten kan tot 3 dagen voor vertrek mits betaling van de kosten verbonden aan deze diensten. Er zijn geen bijkomende administratieve kosten.
* Alle complementaire diensten kunnen worden geannuleerd, maar een terugbetaling is niet mogelijk.
Huurwagens geboekt via TUI Cars dienen de gegeven voorwaarden van TUI Cars te volgen.
Indien de reiziger zijn boeking annuleert, of zich niet aanmeldt voor de vlucht waarvoor de boeking gemaakt werd, is de prijs van de gemaakte boeking in ieder geval verschuldigd en wordt er geen terugbetaling verleend van het door hem betaalde bedrag (100% annuleringskosten van toepassing), met uitzondering van alle door de luchthavens en overheden opgelegde en passagiersgebonden belastingen, zoals aangerekend bij de boeking. Deze worden terugbetaald op schriftelijk verzoek van de reiziger binnen drie maanden na de datum van annulering of niet-aanmelding, onder aftrek van een forfaitaire administratiekost van €35 (+/- 377 MAD) per aanvraag. Een annulering dient schriftelijk vóór de vluchtdatum aan TUI Airlines Belgium NV te worden meegedeeld, met aanduiding van de referentie van de bestelde vlucht(en). Annuleren kan alleen op werkdagen tijdens de kantooruren (van maandag tot en met zaterdag van 9 tot 17 uur). Een annulering buiten deze tijdspanne wordt pas behandeld op de eerstvolgende werkdag.
De reiziger wordt aangeraden zichzelf te verzekeren tegen de financiële gevolgen van een annulering of niet-aanmelding.
Er zijn geen kinderkortingen.
Overheidsbelastingen wijzigen constant en kunnen worden geïntroduceerd nadat u uw boeking heeft gemaakt. Als een overheidsbelasting wordt geïntroduceerd of verhoogd nadat u uw boeking heeft gemaakt, moet u de nieuwe belasting (of de verhoging) betalen voor vertrek. Of u kunt ervoor te kiezen niet te reizen en een volledige teruggave van uw boekingskosten te ontvangen. Evenzo kunt u, als een overheidsbelasting wordt afgeschaft zodat deze niet langer voor u van toepassing is, of wordt verlaagd, een teruggave van de afgeschafte, of verlaagde, belasting bij ons claimen. Deze worden terugbetaald op schriftelijk verzoek van de reiziger, onder aftrek van een forfaitaire administratiekost van €35 (+/- 377 MAD) per aanvraag.
Een baby jonger dan 2 jaar op datum van de heen- en terugreis (‘Infant’) reist gratis mee op de schoot van één van de ouders/begeleiders, zonder eigen vliegtuigplaats, mits betaling van een administratieve vergoeding voor de luchthavenafwikkeling:
1) Korte- en middellange afstandsvluchten: 50 € per Infant per traject (ca. 550 MAD)
2) Lange afstandsvluchten (Dominicaanse Republiek, Jamaica, Mexico, Zanzibar, Curacao en Aruba): 80 € per Infant per traject (ca. 880 MAD)
Indien u uw vlucht tussen 30 dagen en 48 uur voor vertrek (74 uur voor langeafstandsvluchten) boekt, kan ongeveer een halfuur na boeking een type stoel geboekt worden. Dit kan door op de website www.tuifly.be te klikken op ‘Mijn TUI fly’. Zonder boeking van een type stoel vooraf garandeert de vervoerder de toekenning niet van een type stoel in het vliegtuig. De reiziger verklaart elke type stoel te aanvaarden die hem/haar wordt aangeboden op de betrokken vlucht, de reiziger krijgt in dat geval zijn type stoel bij de registratie toegewezen. Mindervalide passagiers hebben altijd voorrang op andere passagiers en dit onder voorbehoud van de te respecteren veiligheidsnormen. Mindervaliden, kinderen of personen met een beperkte mobiliteit mogen bijvoorbeeld niet plaatsnemen bij de nooduitgangen of op de eerste rij.
Het is niet toegestaan video’s en/of foto’s te maken bij het inchecken voor de vlucht, met uitzondering van video’s en/of foto’s voor persoonlijk gebruik. Om redenen van privacy is het niet toegestaan video’s en/of foto’s te maken van het grondpersoneel. Het voorgaande lijdt enkel uitzondering indien het grondpersoneel vooraf toestemming heeft gegeven en het grondpersoneel in een voorkomend geval die gegeven toestemming ook (nadien) bevestigt. Indien het grondpersoneel geen toestemming geeft of ontkent toestemming te hebben gegeven, dienen de video’s en/of foto’s waarop het grondpersoneel voorkomt, onverwijld te worden verwijderd.
8.2.1 De passagier is verplicht de door of namens de gezagvoerder gegeven aanwijzingen op te volgen. Indien het gedrag van een passagier aan boord van het luchtvaartuig een of meerdere personen of zaken of het luchtvaartuig zelf in gevaar brengt of dreigt te brengen, indien een passagier de bemanning hindert bij de uitoefening van haar taak, de bepalingen van dit artikel 8 overtreedt, niet voldoet aan de instructies van de bemanning ter verzekering van de veiligheid van het luchtvaartuig of het veilige, efficiënte en comfortabele vervoer van passagiers en bemanning, of zich op zodanige wijze gedraagt dat de andere passagiers daar redelijkerwijs bezwaar tegen kunnen maken, kan vervoerder die maatregelen treffen die zij noodzakelijk acht om voortzetting van dit gedrag te voorkomen.
8.2.2 In het kader van het voorgaande, is de gezagvoerder bevoegd de nodige maatregelen te nemen ter waarborging van de veiligheid van de vlucht, waaronder het verwijderen van de passagier van boord. De gezagvoerder is tevens bevoegd tot het nemen van redelijke maatregelen, dwangmaatregelen daaronder begrepen, ter verzekering van de orde, discipline en veiligheid aan boord en om hem in staat te stellen personen die de orde aan boord (dreigen te) verstoren of de veiligheid van de vlucht in gevaar brengen aan de bevoegde autoriteiten over te dragen. De gezagvoerder kan aangifte doen van strafbare feiten waaronder begrepen het niet opvolgen van door of namens de gezagvoerder gegeven aanwijzingen. Een aan de bevoegde autoriteiten overgedragen of van boord verwijderde passagier heeft geen recht op (verder) vervoer op de betreffende vlucht, een eventuele retourvlucht en/ of andere vluchten die door vervoerder en/of aan haar gelieerde partijen worden uitgevoerd.
8.2.3 Om redenen van veiligheid kan vervoerder het gebruik aan boord beperken of verbieden van elektronische apparatuur, inclusief draagbare telefoons, laptop computers, tablets, draagbare recorders, draagbare radio’s, cd spelers, elektronische spelletjes, speelgoed met afstandsbediening, scanners, walkie-talkies en andere apparatuur werkend via een antenne. Het is niet toegestaan video’s en/of foto’s te maken aan boord van het luchtvaartuig, met uitzondering van video’s en/of foto’s voor persoonlijk gebruik. Om redenen van privacy is het niet toegestaan video’s en/of foto’s te maken van bemanning aan boord. Het voorgaande lijdt enkel uitzondering indien de bemanning vooraf toestemming heeft gegeven en de bemanning in een voorkomend geval die gegeven toestemming ook (nadien) bevestigt. Indien de bemanning geen toestemming geeft of ontkent toestemming te hebben gegeven, dienen de video’s en/of foto’s waarop de bemanning voorkomt, onverwijld te worden verwijderd.
8.2.4 Het drinken van alcoholische dranken die door een passagier zelf zijn meegebracht aan boord is verboden. Vervoerder mag het serveren van alcoholische dranken aan de passagier naar haar eigen inzicht beperken of stopzetten teneinde de goede orde en discipline aan boord te bewaren.
8.2.5 Roken (waaronder het roken van de conventionele sigaret, het gebruik van een elektronische sigaret of andere kunstmatige vormen van roken waarbij rook, damp of geuren vrijkomen) is uitdrukkelijk verboden aan boord van het luchtvaartuig.
Indien de passagier de bepalingen van dit artikel overtreedt, of anderszins in strijd met zijn verplichtingen handelt, is de vervoerder gerechtigd het (verdere) vervoer van de passagier te weigeren zonder daardoor gehouden te zijn enige schade te vergoeden of de prijs van het ticket of anderszins te restitueren. Voorts is de passagier in die gevallen gehouden de schade die uit zijn handelen of nalaten in strijd met dit artikel voortvloeit aan de vervoerder te vergoeden. Hieronder vallen ook de door vervoerder in redelijkheid gemaakte kosten indien vervoerder als gevolg van het gedrag van de passagier het luchtvaartuig moet doen uitwijken naar een niet van tevoren vastgestelde plaats van bestemming of tussenstop.
Indien de passagier de bepalingen van dit artikel overtreedt, of anderszins in strijd met zijn verplichtingen handelt, heeft de vervoerder het recht om hem te weigeren op een of meer toekomstige vluchten.
Ter bewaking van de goede orde en veiligheid van en tijdens haar vluchten en de afhandeling daarvan hanteert vervoerder een zwarte lijst. Hierop staan de namen van de passagiers die op zodanige wijze de veiligheid hebben verstoord dat zij voor een bepaalde periode niet, of slechts onder door de vervoerder te bepalen voorwaarden vervoerd zullen worden. De betreffende personen worden over de plaatsing op deze lijst en de termijn door de vervoerder (mondeling of schriftelijk) geïnformeerd.
Passagiers met een beperkte mobiliteit kunnen beroep doen op assistentie, mits aan de voorwaarden van EU Verordening 1107/2006, en meer bepaald de noodzaak tot voorafgaande aanvraag, is voldaan.
a) Definitie
Een “passagier met beperkte mobiliteit” is iedere persoon wiens mobiliteit bij het gebruik van vervoer beperkt is ten gevolge van een lichamelijke (zintuiglijke of locomotorische, permanente of tijdelijke) handicap, een intellectuele handicap of stoornis, leeftijd of enige andere oorzaak van handicap, en wier situatie vereist dat hij/zij passende aandacht krijgt en dat de aan alle passagiers verstrekte diensten aan hem/haar worden aangepast.
b) Voorafgaande aanvraag
Om beroep te kunnen doen op de hierna vermelde assistentie onder c) en d), dient de passagier bij het maken van de boeking, of zo snel mogelijk na het bekend worden van de noodzaak tot assistentie, en in ieder geval 12 uur voor het vertrek, melding te maken van de noodzaak tot assistentie. Hierbij moet de passagier alle noodzakelijke informatie verschaffen door middel van het formulier “ASST”.
De volgende categorieën worden gehanteerd:
- “WHR”: persoon die kan stappen en trappen doen, maar assistentie nodig heeft omwille van de lange afstand van de verplaatsingen op de luchthaven;
- “WHS”: persoon die kan stappen, maar geen trappen kan doen;
- “WHC”: personen die zich met een rolstoel verplaatsen of niet zelfstandig kunnen stappen;
Het ontbreken van een tijdige voorafgaande aanvraag kan aanleiding geven tot improvisatie en vertraging bij de inscheping, of zelfs tot instapweigering.
c) Assistentie op de luchthaven
Het beheersorgaan van de EU-luchthaven, of de door deze luchthaven aangeduide instantie, staat in voor de assistentie aan passagiers met beperkte mobiliteit, van het ogenblik dat zij aankomen op de luchthaven tot op het ogenblik dat zij plaatsnemen in hun vliegtuigplaats. Meer bepaald is assistentie mogelijk bij de verplaatsingen in de luchthavengebouwen, het inchecken, het vervullen van de emigratie-, douane- en veiligheidsverplichtingen, het aan boord gaan van het luchtvaartuig, e.d. De passagier dient de procedure te volgen die is voorzien door het beheersorgaan van de luchthaven.
d) Vervoer van rolstoelen
Eigen rolstoelen worden gratis meegenomen in de bagageruimte. De afmetingen van de rolstoel mogen niet groter zijn dan 86 cm (hoogte), 119 cm (breedte) en 119 cm (diepte) en er kunnen beperkingen gelden qua gewicht afhankelijk van het vliegtuigtype. Opplooibare rolstoelen kunnen tot aan de vliegtuigtrap of -deur gereden worden. Deze worden vervolgens in de bagageruimte geladen. Dit moet vooraf bij de boeking vermeld worden en aangevraagd met het aanvraagformulier 'ASST'.
Er wordt een onderscheid gemaakt tussen 2 types rolstoelen:
1) Manuele rolstoel zonder elektrische aandrijving.
2) Elektrische rolstoel of ander mobiliteitshulpmiddel aangedreven door een batterij/accu.
Voor het vervoer van een elektrische rolstoel of mobiliteitshulpmiddel gelden bijkomende restricties en specifieke vervoersvoorwaarden. De accu’s of batterijen dienen te voldoen aan de IATA regelgeving inzake het transport van gevaarlijke goederen en de ‘Technische Instructies voor het veilig transport van gevaarlijke goederen door de lucht’ van ICAO.
Er dient vooraf steeds een toelating aangevraagd te worden bij de luchtvaartmaatschappij.
"Slechthorende en/of slechtziende personen mogen alleen reizen indien zij zelfstandig kunnen voldoen aan de veiligheidsvoorwaarden. (zie 8.6.4. Veiligheidsvoorschriften.)
Indien de passagier hiertoe niet in staat is, dient deze passagier tijdens de reis te worden begeleid door een andere persoon.
Personen die zowel slechtziend als slechthorend zijn, worden niet toegestaan om alleen te reizen."
Geleidehonden mogen gratis mee in de cabine*.
"Geleidehonden mogen kosteloos vervoerd worden in cabine. Deze honden mogen geen eigen stoel innemen. Het is aangeraden dat de geleide- of hulphond een harnas draagt van de organisatie verantwoordelijk voor de training van de hond.
Personen met een geleide- of hulphond zullen een plaats toegewezen krijgen op de eerste rij. Op lange-afstandsvluchten kan dit de eerste rij zijn in Economy Plus, waar stoelen ook extra beenruimte bieden."
"a) Emotioneel ondersteunende dieren
Emotioneel ondersteunende dieren worden enkel aanvaard op vluchten van en naar de Verenigde Staten. Enkel honden en katten worden aanvaard, mits recent medisch attest (minder dan 1 jaar) uitgeschreven door de behandelende therapeut met vermelding dat de persoon in kwestie met het dier moet reizen.
Emotioneel ondersteunende dieren mogen kosteloos in cabine vervoerd worden, maar zijn verder aan dezelfde regels onderworpen als huisdieren.
Het bijboeken van een emotioneel ondersteunend dier geeft niet automatisch het recht op een stoel op de eerste rij."
"De alleenreizende persoon met beperkte mobiliteit en slechthorende of slechtziende persoon moet in staat zijn om:
- zelfstandig de veiligheidsgordel omdoen.
- zelfstandig het zuurstofmasker opzetten indien nodig.
- de safety briefing begrijpen.
- zelfstandig het reddingsvest omdoen.
- zelfstandig de uitgang bereiken in geval van nood
Indien de passagier één or meerdere van deze handelingen niet kan verrichten, dient deze passagier tijdens de reis te worden begeleid door een andere persoon die de passagier hierbij kan assisteren."
De aanvaarding van alleen reizende kinderen, mindervalide personen, zwangere of zieke personen vereist het voorafgaandelijke akkoord van de vervoerder en de betaling van de eventueel verschuldigde vergoeding.
Onderstaande voorschriften gelden alleen voor vluchten met TUI Airlines Belgium NV of Freebird (bestemming Turkije). Voor vluchten uitgevoerd door partnermaatschappijen moeten de ‘speciale aanvragen’ altijd bevestigd worden. De betaling ervan gebeurt op de luchthaven.
Een zwangere vrouw mag vliegen tot het einde van de 36e week van de zwangerschap (32 weken bij meervoudige zwangerschap) met een medisch attest in het Nederlands, Frans of Engels, waarin bevestigd wordt dat geen risico bestaat voor de zwangerschap of een vroegtijdige geboorte. Vanaf 37 weken kan men niet meer vliegen met TUI Airlines Belgium NV of haar partnermaatschappij.
TUI Airlines Belgium NV of haar partnermaatschappij behoudt zich het recht voor om de voorlegging van een medische verklaring te verzoeken op het ogenblik dat een vlucht vertrekt. Het attest moet recentelijk zijn opgemaakt (max 8 dagen oud op het moment van vertrek).
Opgelet, alle voorwerpen dienen bij het inchecken voorzien te worden van een bagagelabel, ook het voorwerp dat voor gebruik meegenomen wordt tot aan het vliegtuig.
Indien de passagier aanwijzingen heeft dat zich tijdens een vlucht medische klachten kunnen voordoen, dient hij/zij zich voor de vlucht te laten adviseren door een dokter, in het bijzonder wanneer het een langdurige vlucht betreft. Het is de verantwoordelijkheid van de passagier zelf om de nodige voorzorgsmaatregelen te nemen. Als de passagier dit nalaat, is dit voor zijn/haar rekening en risico.
Passagiers met bepaalde aandoeningen moeten in elk geval een geschreven verklaring van hun huisarts kunnen voorleggen om te kunnen vliegen.
Het betreft o.a. personen:
• met een recent hartinfarct;
• die tijdens de vlucht inspuitingen, zuurstof of een baxter nodig hebben;
• met ernstige interne of externe verwondingen;
Een draagberrie ('stretcher') is niet toegelaten aan boord.
Bij vluchten uitgevoerd door TUI Airlines Belgium NV (TB) en Freebird (FHY) is geen geregistreerde (ingecheckte) bagage inbegrepen in de prijs van het ticket behoudens voor kinderen minder dan 2 jaar waarvoor 10 kg ingecheckte bagage (per kind) inbegrepen is in de prijs.
Bagage is, indien u hiervoor kiest, op voorhand boekbaar aan de online vermelde tarieven dewelke bovenop de ticketprijs zullen aangerekend worden (tot aan het maximum gewicht van 50 kg per passagier en 32 kg per stuk bagage).
Meer informatie : https://www.tuifly.be/nl/extra-bagage
De toegestane hoeveelheid bagage geldt steeds per persoon. Aan de boeking van een extra zitplaats door eenzelfde persoon, bijvoorbeeld om het comfort te verhogen, is geen recht op het vervoer van bijkomende bagage verbonden.
Bij andere luchtvaartmaatschappijen kunnen afwijkende voorwaarden gelden.
Teneinde de risico’s van verlies en beschadiging van uw bagage zoveel mogelijk te beperken, verzoeken wij u om geen waardevolle, breekbare, onzorgvuldig verpakte en/of bederfelijke goederen in de geregistreerde bagage te vervoeren.
Afmetingen : De maximum afmetingen van de bagage (per stuk) bedragen lente 80cm, breedte 25cm en hoogte 60cm.
Om voor de hand liggende veiligheidsredenen en met het oog op het comfort van de passagier wordt slechts één persoonlijk item en één stuk handbagage per passagier (vanaf 2 jaar) toegelaten.
Baby’s (minder dan 2 jaar) hebben geen recht op handbagage. Zie art. 8.7.2 in verband met het vervoer van kinderwagens, plooibuggy’s en autozitjes.
De vervoerder kan geen verantwoordelijkheid nemen voor eventuele weigering van invoer van het materiaal door de lokale autoriteiten.
Bromfietsen, elektrische fietsen, moto's en jetski's worden niet aanvaard.
De onderstaande voorschriften gelden alleen voor vluchten met TUI Airlines Belgium NV of partnermaatschappij Freebird (bestemming Turkije).
Voor andere partnerluchtvaartmaatschappijen moeten de ‘speciale aanvragen’ altijd bevestigd worden. Tevens kan het tarief verschillen. De betaling ervan gebeurt op de luchthaven.
Als u een fiets wil meenemen (één fiets per passagier) moet deze samen met het ticket geboekt worden.
Specifieke voorschriften:
• voorwiel gedemonteerd en aan het kader vastgemaakt;
• het stuur geplaatst in de richting van het kader;
• de pedalen omgeplooid;
• beschermende verpakking.
• Zowel voor hand- als voor ruimbagage geldt het volgende:
CO2-patronen groter dan 50ml/28gr: verboden
CO2-patronen kleiner dan of gelijk aan 50ml/28gr: max. 4 toegestaan per bagage
Zodra u een specifiek voorziene tas voor golfmateriaal meeneemt, ook indien het totale gewicht van de bagage onder het maximum toegelaten gewicht valt, moet hiervoor apart betaald worden. Indien het materiaal in een gewone koffer met de normale afmetingen (lengte max. 80 cm, hoogte max. 60 cm, breedte max. 25 cm) vervoerd wordt, zal dit beschouwd worden als gewone bagage en bij overgewicht ook aan het tarief van overgewicht aangerekend worden.
Specifieke voorschriften:
• flessen moeten leeg zijn en onder atmosferische druk;
• lood voor de loodgordel is niet toegestaan;
• duiklampen worden om veiligheidsredenen enkel toegelaten als handbagage, én op voorwaarde dat het lampje zelf verwijderd en apart verpakt wordt;
• duiklampen met langwerpige batterijen kunnen als slagwapen beschouwd en daarom geweigerd worden door de veiligheidsdienst op de luchthaven.
Zodra u een specifiek voorziene tas voor duikmateriaal meeneemt, ook indien het totale gewicht van de bagage onder het maximum toegelaten gewicht valt, moet hiervoor apart betaald worden. Indien het materiaal in een gewone koffer met de normale afmetingen (lengte max. 80 cm, hoogte max. 60 cm, breedte max. 25 cm) vervoerd wordt, zal dit beschouwd worden als gewone bagage en bij overgewicht ook aan het tarief van overgewicht aangerekend worden.
Specifieke voorschriften:
• zeil, giek en deelbare mast compact te verpakken.
Specifieke voorschriften:
- beschermende verpakking.
- Skibotten apart verpakt.
De reizigers moeten in het bezit zijn van de nodige officiële documenten voor het vervoer van huisdieren. Huisdieren die met hun baasje op vakantie willen in Europa moeten bij wet beschikken over een Europees paspoort (te verkrijgen bij de dierenarts). Zowel de luchtvaartmaatschappij als de hotelier kan u vragen dit paspoort voor te leggen. Voor de identificatie moet uw huisdier ook voorzien zijn van een chip of tatoeage.
Sommige landen eisen bijkomende documenten en/of behandelingen of een medische keuring ter plaatse, bijvoorbeeld met betrekking tot hondsdolheid of echinococcus. Voor sommige bestemmingen worden huisdieren helemaal niet toegelaten.
Raadpleeg uw dierenarts of surf naar https://www.health.belgium.be/nl/dieren-en-planten/dieren/houden-en-verkeer-van-dieren/reizen-met-gezelschapsdieren
Huisdieren worden niet toegelaten op transfers van luchthaven naar bestemming (en omgekeerd)
Grotere huisdieren worden vervoerd in een aangepast en verwarmd gedeelte van de bagageruimte (*).
Naast het aanmelden moet er ook een officieel document ingevuld worden in 2 exemplaren (zie volgende link naar de Live Animal Acceptance Checklist). Deze moet aan de check-in balie bij vertrek getoond worden.
- Onderstaande voorschriften gelden alleen voor vluchten met TUI Airlines Belgium NV of partnerluchtvaartmaatschappij Freebird (bestemming Turkije).
Indien niet op voorhand aangemeld, wordt op de luchthaven een toeslag van € 7,50 (+/- 84 MAD) per traject en per dier geheven voor administratiekosten.
TUI fly accepteert, met het oog op hun welzijn, geen huisdieren met een platte snuit. Dieren met een platte snuit (bijvoorbeeld boxers, bulldogs, pekinezen en Perzische katten) kunnen tijdens de vlucht ademhalingsproblemen krijgen door met name hogere temperaturen en stress.
Let op: TUI fly vervoert daarnaast geen Amerikaanse, Engelse en Franse bulldogs, mopshonden en Boston terriërs.
Wilt u een huisdier met een platte snuit vervoeren?
TUI fly accepteert, met het oog op hun welzijn, geen huisdieren met een platte snuit. Dieren met een platte snuit (bijvoorbeeld boxers, bulldogs, pekinezen en Perzische katten) kunnen tijdens de vlucht ademhalingsproblemen krijgen door met name hogere temperaturen en stress.
Let op: TUI fly vervoert daarnaast geen Amerikaanse, Engelse en Franse bulldogs, mopshonden en Boston terriërs.
• voorwerpen die niet als reisbagage beschouwd worden;
• goederen waarvoor het vervoer verboden is door de geldende wetgeving of reglementering van het land van vertrek of bestemming;
• voorwerpen waarvan de vervoerder van oordeel is dat ze wegens hun afmetingen, gewicht of aard (breekbaar of gevaarlijk) niet kunnen vervoerd worden;
•kleine voertuigen aangedreven door een lithium batterij zoals bv. segways, hoverboards, airwheels en aanverwanten;
• levende dieren, met uitzondering van honden en katten;
• bakoliën (max. 1/2 liter);
• televisie;
• computer / computerschermen;
• microgolfoven / allerlei verwarmingsoventjes;
• keukengerief zoals potten en pannen;
• parasol;
• auto-onderdelen;
• spiegels
(a) Algemene verboden bagage
• jacht- en sportwapens worden enkel in de bagageruimte aanvaard met een max. van 5 kg per persoon voor eigen gebruik;
• de passagier moet de nodige vergunningen kunnen voorleggen die vereist worden in de landen van herkomst en bestemming met vermelding van het type wapen;
• wapens mogen nooit geladen zijn;
• wapens dienen apart verpakt te worden en in de bagageruimte geladen;
• het vervoer van munitie is verboden en wordt geweigerd aan de check-in, enkel de volgende types worden aanvaard: 1.4S, UN 0012 en UN 0014.
Op 1 juni 1997 werd een Europese reglementering van kracht betreffende de internationale handel in bedreigde dier- en plantensoorten, waaronder zoogdieren (bijv. apen en tijgers), vogels (bijv. papegaaien), reptielen (bijv. zeeschildpadden) en planten (bijv. wilde orchideeën). Sommige soorten mogen niet verhandeld worden en voor andere is een invoervergunning nodig. Bij overtreding riskeert de reiziger inbeslagname en hoge boetes.
Een documentatiefolder over de Europese reglementering terzake kan u verkrijgen bij het Belgisch Ministerie van Landbouw en Middenstand op de nummers +32 2 208 36 96 (planten) en +32 2 208 36 67 (dieren).
Ook antieke voorwerpen en kunstvoorwerpen zijn vaak onderworpen aan uitvoerbeperkingen. Informeer u dus degelijk alvorens u deze voorwerpen meebrengt.
De aansprakelijkheid van de vervoerder bij schade of verlies van bagage is beperkt door internationale verdragen.
U ontvangt een genummerd ontvangstbewijs voor elk bagagestuk dat u inscheept. Dit dient u zorgvuldig te bewaren. In geval van beschadiging, niet-levering of verlies van bagage dient u aangifte te doen bij de luchthavendiensten ter plaatse. Het genummerde ontvangstbewijs is hierbij noodzakelijk om uw bagage te identificeren. Bij het zoek geraken van bagage dient u op de luchthaven, aan de balie “Verloren Bagage” een PIR (Property Irregularity Report, vrij vertaald “Rapport Onregelmatigheid inzake Bagage) te laten invullen. In geval van beschadiging dient u een DBR (Damaged Baggage Report, vrij vertaald “Rapport Beschadigde Bagage) te laten invullen.
Indien u in uw bagage één of meer van volgende voorwerpen vervoert, zoals
• voorwerpen waarvan het vervoer niet toegelaten is;
• voorwerpen die onzorgvuldig verpakt zijn;
• kostbare, bederfelijke, beschadigde of breekbare voorwerpen,
ondanks ons uitdrukkelijk verzoek om dit niet te doen, riskeert u in geval van schade, hetzij een volledige, hetzij een gedeeltelijke ontheffing van onze aansprakelijkheid op basis van het Verdrag van Montreal. Een samenvatting van het Verdrag van Montreal vindt u in artikel 13 van deze Vervoersvoorwaarden).
De vervoerder aanvaardt geen verantwoordelijkheid voor schade aan handbagage, tenzij de bedoelde schade het gevolg is van een fout van de vervoerder, haar ondergeschikten of lasthebbers.
Indien u al een reis- en bijstandsverzekering afgesloten heeft, kunt U deze goederen laten verzekeren op de luchthaven tegen een bescheiden premie. Het geldende tarief is beschikbaar op aanvraag bij de TUI Airlines Belgium NV vertegenwoordiger of het check-in personeel op de luchthaven.
De vooropgestelde vertrek- en aankomsturen worden steeds vermeld in de lokale tijd van de betreffende luchthaven. De vervoerder zal alles in het werk stellen om de reizigers en hun bagage met bekwame spoed te vervoeren. Hij zal zich inspannen om de meegedeelde dienstregeling te respecteren.
Op het ogenblik van het boeken van uw ticket, brengen wij u op de hoogte van de dienstregeling die op dat ogenblik van kracht is. Het is mogelijk dat, als gevolg van omstandigheden buiten onze wil (zoals beslissingen van een bevoegde overheid of weersomstandigheden) het vluchtschema verandert na het boeken van uw ticket. Indien u ons uw contactgegevens heeft meegedeeld, zullen we u op de hoogte brengen van eventuele wijzigingen. Door een vlucht te boeken bij TUI, erkent u echter dat de exacte vluchturen voor u niet essentieel zijn. Echter, indien wij na uw boeking een significante wijziging aan de dienstregeling doorvoeren, en wij geen voor u aanvaardbaar vervangend vervoer onder vergelijkbare voorwaarden kunnen voorstellen, zullen wij uw ticket terugbetalen.
Deze bepaling doet geen afbreuk aan de rechten die de reiziger heeft op grond van Verordening (EG) nr. 261/2004 van het Europees Parlement en de Raad inzake compensatie bij annulering of langdurige vertraging van een vlucht.
U kan zelf ook steeds de actuele vluchturen consulteren op onze website, door de procedure te volgen, zoals die in uw reisdocumenten wordt aangegeven.
De Vervoerder mag naar eigen goeddunken bepalen met welk vliegtuigtype de vlucht zal worden uitgevoerd. In het geval er een vliegtuigtype wordt gecommuniceerd, behoudt de vervoerder zich het recht voor om dit type op ieder ogenblik te wijzigen. Door het boeken van een vlucht, erkent de klant dat het vliegtuigtype geen wezenlijk element uitmaakt van de vervoersovereenkomst. Indien de passagier een toeslag heeft betaald voor de boeking van een type stoel in het vliegtuig, en deze stoel niet kan worden verstrekt, heeft de passagier enkel recht op restitutie van de betaalde toeslag.
• de veiligheid van het vliegtuig, de passagiers of de goederen aan boord in gevaar brengt;
• de bemanning belemmert in de uitoefening van haar taken;
• andere reizigers of de bemanning onredelijke last berokkent.
TUI Airlines Belgium NV en/of de partnermaatschappij kan het vervoer op een specifieke vlucht weigeren of de reiziger de toegang tot alle vluchten in de toekomst ontzeggen. De betrokken reiziger stelt zich tevens bloot aan gerechtelijke vervolging.
• draagbare telefoons (GSM)
• draagbare televisietoestellen
• draagbare videotoestellen en playback apparaten
• radio-ontvangers
• radiozenders
• speelgoed met afstandsbediening
• ieder elektronisch toestel waarvan niet is vastgesteld dat het geen invloed kan hebben op de systemen van het vliegtuig
• elektronische spelletjes zonder afstandsbediening
• compact disc- en cassettespelers
• draagbare voice recorders
Een laptop mag niet gebruikt worden bij het opstijgen en landen; eenmaal op kruissnelheid wordt het gebruik ervan meestal toegelaten.
U vindt meer informatie op de pagina reisformaliteiten
De reizigers moeten in regel zijn met alle wetten, reglementen, vereisten en verplichtingen opgelegd door het land van vertrek, bestemming of transit, alsook van de reglementen en instructies van de vervoerder of zijn agenten.
De vervoerder zal elke aansprakelijkheid weigeren voor informatie verstrekt door zijn agenten of onderaannemers betreffende reisdocumenten of visa vereist door het land van bestemming, ongeacht of deze informatie schriftelijk of op een andere wijze verschaft werd. De vervoerder zal eveneens elke verantwoordelijkheid afwijzen indien de reizigers de nodige documenten of visa niet bekomen.
De vervoerder wijst elke aansprakelijkheid af voor elke directe en indirecte schade die de passagier zou lijden ingevolge het gebrek aan de correcte reisdocumenten, waardoor de vervoerder zich genoodzaakt ziet het vervoer te weigeren.
In overeenstemming met artikel 11 van de Europese verordening (EG) nr. 2111/2005 moet u geïnformeerd worden over de identiteit van de exploiterende luchtvaartmaatschappijen die betrekking hebben op uw vlucht. Voor zover de identiteit nog niet bekend is op het ogenblik van de boeking, wordt de naam vermeld van de maatschappij die waarschijnlijk de vlucht zal uitvoeren. In artikel 14.3 vindt u de lijst van de maatschappijen die hiervoor in aanmerking komen. Van zodra de identiteit van de exploiterende luchtvaartmaatschappij bekend is, zal de Vervoerder u hierover inlichten. Wanneer er zich na boeking een verandering voordoet in de identiteit van de exploiterende luchtvaartmaatschappij zal de Vervoerder alle maatregelen nemen om de reiziger zo spoedig mogelijk in kennis te stellen van de verandering. De reizigers zullen hoe dan ook worden ingelicht bij de check-in.
De vluchten worden in de regel uitgevoerd door de luchtvaartmaatschappij TUI Airlines Belgium N.V., met maatschappelijke zetel te Luchthaven nationaal, 40 P Box 1, B- 1930 Zaventem (België), ondernemingsnummer 0861.741.466, bekend onder de handelsnaam “TUI Airlines Belgium NV”. Een aantal vluchten worden uitgevoerd in samenwerking met onder meer TUI Airlines Nederland, Freebird en Smartlynx Airlines.
Door een vlucht te boeken bij TUI Airlines Belgium NV, erkent de reiziger dat het voor hem niet essentieel is welke van voornoemde luchtvaartmaatschappijen uiteindelijk de vlucht zal uitvoeren.
Het is mogelijk dat u zal onderworpen worden aan een grenscontrole indien de rotatie van uw vlucht voorziet in een landing buiten de Schengenzone. TUI fly leeft de toepasselijke Schengenregelgeving na.
Alle klachten en relevante informatie moeten binnen de 30 dagen na de vluchtdatum schriftelijk overgemaakt worden aan de administratieve zetel van TUI Airlines Belgium NV, op het adres Gistelsesteenweg 1, B-8400 Oostende (België)