De Gold annuleringsverzekering betaalt de totale annulerings- of wijzigingskosten terug, indien de annulering of wijziging onder de verzekeringsvoorwaarden valt. De premie bedraagt 3,50% van de reissom met een minimum van € 7,50 per persoon. Bij annulering of wijziging betaalt u de premie, € 10 dossierkosten per persoon plus € 20 franchise per persoon. Indien u de GOLD verzekering onderschrijft, neemt de waarborg aanvang bij het onderschrijven van het reiscontract en loopt tot de aanvang van de heenreis.
Het upgraden van de annuleringsverzekering is toegelaten tot 7 dagen na boeking en 57 dagen voor afreis. Het downgraden van de annuleringsverzekering wordt niet toegelaten.
De verzekeraar garandeert steeds de terugbetaling van:
• De volledige annuleringskosten, uitgezonderd premie, franchise per persoon en dossierkosten per persoon, indien u annuleert voor de vertrekdatum OF
• De volledige wijzigingskosten, uitgezonderd premie, franchise per persoon en dossierkosten per persoon, indien u wijzigt voor de vertrekdatum.
Om volgende redenen:
• Ziekte, ongeval of overlijden van wie zich inschreef voor de reis, zijn/haar samenwonende partner of echtgeno(o)t(e), bloed- of aanverwanten tot in de tweede graad, stiefbroer(s), stiefzus(sen), stiefmoeder, stiefvader, halfbroer(s), halfzus(sen) en de minderjarige kinderen uit zijn/haar nieuw samengesteld gezin.
• Zwangerschap, indien wie zich inschreef voor de reis (1) nog niet zwanger was op het moment dat de reis werd gereserveerd en (2) de reis in de laatste 3 maanden van de zwangerschap valt. De terugbetaling is ook gegarandeerd wanneer zich onvoorziene zwangerschapscomplicaties voordoen van wie zich inschreef voor de reis en wanneer zich onvoorziene zwangerschapscomplicaties van niet-meereizende partner voordoen.
• Ontslag met opzegging van de arbeidsovereenkomst van onbepaalde duur van wie zich inschreef voor de reis, tenzij het een ontslag om dringende redenen betreft.
• Nieuwe arbeidsovereenkomst voor minstens 3 maanden, indien wie zich inschreef voor de reis bekend stond als werkzoekende bij de bevoegde instanties.
• Zware schade aan de onroerende goederen van wie zich inschreef voor de reis. De schade moet zodanig zijn dat zijn of haar aanwezigheid vereist is.
• Oproeping van wie zich inschreef voor de reis of zijn/haar samenwonende partner (1) voor een orgaantransplantatie (het medisch attest vermeldt de onmogelijkheid te reizen), (2) voor de adoptie van een kind (het kind arriveert één maand voor, tijdens of één maand na de reis in het gezin), (3) voor een onverwachte militaire missie, (4) als jurylid in een Assisenzaak.
• Verdwijning of kidnapping van wie zich inschreef voor de reis, van bloed- of aanverwanten tot in de tweede graad of van zijn/haar samenwonende partner.
Bovenstaande redenen gelden eveneens voor de reisgezel die gelijktijdig met u inschreef voor de reis.
Ziekte en/of ongeval moeten worden vastgesteld door een erkende arts. Hij bepaalt of het afgesloten reiscontract op medische gronden moet worden verbroken.
• Ziekte: aantasting van de gezondheid
• Ongeval: lichamelijke letsels
• Ziekten door alcoholisme, gebruik van verdovende middelen.
• Ziekten of ongevallen die niet via een medisch onderzoek kunnen worden vastgesteld of die niet gepaard gaan met objectieve symptomen waarop een onbetwistbare diagnose kan worden gebaseerd.
• Ziekten die al waren vastgesteld of al aanleiding gaven tot klachten toen de reis werd gereserveerd.
• Tuberculoze ziekten, geesteszieken en depressieve toestand.
• Epidemieën (ook ter plaatse).
• Gevolgen van nucleaire aanvallen of stralingen.
• Oorlog, staking, oproer, burgeroorlog of gewelddaden met collectieve drijfveer, tenzij u kunt aantonen dat de annulering niet werd teweeggebracht door deze gebeurtenissen.
• Opzettelijke daden zoals zelfmoord.
• Natuurrampen.
• Stel alles in het werk om de annulerings- of wijzigingskosten tot een minimum te beperken. Breng uw reisorganisatie op de hoogte, zodra iets gebeurt dat een reden kan zijn om uw reis te annuleren, te wijzigen of te onderbreken.
• Stuur binnen 7 dagen een schriftelijke aangifte naar Westservice NV, Ezelstraat 43 in 8000 Brugge. Telefoon +32(0)50 33 52 49. Fax +32(0)50 33 12 17. E-mail: info@westservice.be.
• Volg de instructies van uw schaderegelaar en verstrek alle inlichtingen en/of documenten die hij u vraagt.
• Stem ermee in dat uw verzekeraar een medische controle kan laten uitvoeren en toegang kan krijgen tot uw medisch dossier bij ongeval of ziekte.
• In geval van eventuele klachten wendt u zich in de eerste plaats tot uw dossierbeheerder. U vindt zijn of haar adresgegevens in de briefwisseling van de schaderegelaar. Mocht dit niet volstaan, dan kunt u zich ook richten tot de klachtendienst van de verzekeraar, die in België is vertegenwoordigd door Westservice N.V., dienst klachtenbeheer, Ezelstraat 43 in 8000 Brugge. Telefoon +32(0)50 33 52 49. Fax +32(0)50 33 12 17. E-mail: klachten@westservice.be. Vermeld steeds uw reserveringsnummer in uw klacht. Dat maakt het hen mogelijk sneller te reageren.
• Westservice onderzoekt uw klacht zodra zij ze hebben ontvangen. U ontvangt hun antwoord binnen twee weken na ontvangst. Mochten zij u binnen die termijn niet kunnen antwoorden, dan laten zij u weten wanneer u hun antwoord wel kunt verwachten.
• Indien uw klacht niet tot tevredenheid wordt afgehandeld, kunt u zich richten tot de Ombudsman voor de Verzekeringen via het standaardformulier op de website www.ombudsman.as, via mail naar info@ombudsman.as, per fax op het nummer +32 (2) 547 59 75 of per brief aan de Ombudsman van de Verzekeringen, de Meeûssquare 35, 1000 Brussel. Vermeld steeds uw reservingsnummer.
• Deze klachtenprocedure doet geen afbreuk aan de mogelijkheid om gerechtelijk te ageren.
• De annuleringsverzekering valt onder de Belgische wetgeving. Enkel de Belgische rechtbanken zijn bevoegd. De activa van de cel dienen te worden aangewend met het oog op de aansprakelijkheid van die cel. De verzekeraar neemt het automatisch voor u op en verhaalt de kosten op aansprakelijke derden. De verjaringstermijn voor elke rechtsvordering voortvloeiend uit de verzekeringsovereenkomst bedraagt drie jaar.
• De termijn begint te lopen vanaf de dag van de gebeurtenis die het vorderingsrecht doet ontstaan.