Voorwaarden annuleringsverzekering
Algemene voorwaarden geldig voor boekingen t.e.m. 14/12/2020
- Tijdelijke Annuleringsverzekering Platinum & All Risk
- Jaarpolis Annulering Platinum & Platinum Extension
Algemene voorwaarden geldig voor boekingen vanaf 15/12/2020
TIJDELIJKE ANNULERINGSVERZEKERING ALGEMENE VOORWAARDEN
Als u een reis uit dit aanbod reserveert is er geen annuleringsverzekering inbegrepen in de reissom. Daarom bevelen wij u de annuleringsverzekeringen PLATINUM en ALL RISK aan. Wanneer u wenst in te schrijven op deze polis, moet u dit doen op het ogenblik van het boeken van uw reis.
1. Doel van de verzekering
De annuleringsverzekeringen PLATINUM en ALL RISK hebben als doel de verzekerde te vergoeden voor welomschreven schadelijke gevolgen van de annulering van een via een reiscontract geboekte vakantiereis of huurovereenkomst voor een vakantieverblijf, als gevolg van welomschreven gebeurtenissen die dateren van na het afsluiten van zowel de polis als de reis.
2. De partijen
a) de Verzekeraar: Advent Insurance PCC Limited - Absolut Cell, vennootschap naar Maltees recht, met zetel te Malta, Qormi QRM3800, Triq L-lljun, The landmark, Level 1, Suite 2, goedgekeurd door het FSMA en met als gemandateerde schaderegelaar in België Pats nv, met zetel te 8400 Oostende, Gistelsesteenweg 1 en met ondernemingsnummer 0436.072.606.
b) de Verzekeringsnemer en de Verzekerde: de natuurlijke persoon die het reiscontract en de daaraan gekoppelde annuleringsverzekering PLATINUM of ALL RISK afsluit en die gedomicilieerd is in een lidstaat van de Europese Unie of in Zwitserland. De verzekerden zijn de begunstigde(n) en hun eventuele reisgezellen (3.d)).
3. Definities
a) reiscontract: ieder vervoer, verblijf of afhuring van een vakantieverblijf, al dan niet gecombineerd, afgesloten door de verzekeringsnemer als reiziger en/of huurder met TUI Belgium nv als reisbemiddelaar of als reisorganisator.
b) vertrekdatum: de vertrekdatum vermeld in het reiscontract.
c) inschrijvingsdatum: de datum waarop de verzekeringsnemer het reiscontract en de daaraan gekoppelde annuleringsverzekering heeft afgesloten met de reisorganisator.
d) reisgezel: de natuurlijke persoon met wie de verzekeringsnemer samen ingeschreven is en besloot de geplande reis te ondernemen en van wie de aanwezigheid noodzakelijk is voor het goede verloop ervan.
e) levensgezel: de persoon met wie de verzekeringsnemer een feitelijke of wettelijke levensgemeenschap vormt en die met hem duurzaam op dezelfde verblijfplaats samenleeft.
f) ziekte: elke aantasting van de gezondheidstoestand die niet door een ongeval veroorzaakt wordt, waarvan de oorzaak en de symptomen objectief medisch zijn vastgesteld door een erkende arts vóór of op de datum van annulering en die door haar plots en onvoorzien karakter de uitvoering van het reiscontract medisch gezien onmogelijk maakt.
g) stabiele ziekte: een ziekte wordt als stabiel beschouwd wanneer de patiënt vóór of op het moment van de reservering van de reis geen nieuwe symptomen van deze ziekte vertoont en vóór de reservering van de reis gedurende 3 tot 6 maand (afhankelijk van de pathologie) geen bijkomende behandeling of medicatie vereist is.
h) ongeval: elke aantasting van de lichamelijke integriteit door een plotse gebeurtenis buiten de betrokkene, objectief medisch vastgesteld door een erkende arts vóór of op de datum van de annulering en die de uitvoering van het reiscontract medisch gezien onmogelijk maakt.
i) belangrijke materiële schade aan onroerende goederen: uitzonderlijke en door een plotse gebeurtenis veroorzaakte schade ten belope van minstens 2.500 euro aan onroerende goederen van de verzekeringsnemer ongeacht de bestemming van die goederen, onafhankelijk van zijn wil, want ten gevolge van een toevallige oorzaak, en die de annulering vereist voor de vrijwaring van zijn materiële belangen.
4. Recht op vergoeding
De verzekeraar vergoedt de annulerings- of wijzigingskosten verschuldigd aan de reisorganisator als gevolg van annulering of wijziging van het reiscontract omwille van één van de hierna volgende redenen die dateren van na de inschrijvingsdatum. De verzekeraar behoudt zich het recht om een adviserend geneesheer aan te duiden die bevoegd is om bijkomende medische informatie op te vragen of inzage te krijgen in het volledige medische dossier van de patiënt, wie de reden is om het reiscontract te annuleren of te wijzigen. De eindbeslissing blijft dan ook altijd het recht van de verzekeringsmaatschappij.
a) ongeval, overlijden of de onverwachte noodzakelijke behandeling van een ziekte van:
· de verzekeringsnemer;
· de levensgezel van de verzekeringsnemer;
· een bloed- of aanverwant van de verzekeringsnemer tot in de derde graad;
· de minderjarige kinderen uit het nieuw samengestelde gezin van de verzekeringsnemer;
· de persoon die tijdens de reis op de minderjarige kinderen van de verzekeringsnemer zou passen of zou passen op de bij de verzekeringsnemer gehandicapte inwonende personen;
De verzekeraar dekt de gevolgen van een ziekte of ongeval op voorwaarde dat de ziekte of de gevolgen van het ongeval stabiel waren op het moment van de boeking van de reis indien vóór het vertrek blijkt dat de verzekerde de reis niet kan aanvatten omdat een onverwachte medische behandeling noodzakelijk is.
De waarborg vervalt wanneer de begunstigde op reis vertrekt tegen het advies van de behandelende arts.
b) de onvoorziene zorg voor een familielid tot de tweede graad van de verzekeringsnemer omwille van medische redenen na een ziekenhuisopname mits de hulpbehoevende op het moment van de inschrijvingsdatum niet gehospitaliseerd was en de verzekeringsnemer vóór de inschrijvingsdatum nog niet op dezelfde manier in de zorg van dit familielid moest voorzien en mits bewijs van de nood aan de onvoorziene zorg uitgaat van het ziekenhuis waar het familielid werd opgenomen;
c) zwangerschap mits de zwangere verzekeringsnemer nog niet zwanger was op de inschrijvingsdatum en mits de vertrekdatum voor de reis in de laatste drie maanden van de normale zwangerschapsperiode valt;
d) onvoorziene zwangerschapscomplicaties bij de zwangere verzekeringsnemer of bij een familielid van hen tot de tweede graad, met inbegrip van een vroeggeboorte uiterlijk één maand vóór de voorziene bevallingsdatum;
e) de beëindiging van de arbeidsovereenkomst van de verzekeringsnemer of van hun levensgezel na de inschrijvingsdatum door de werkgever om economische redenen;
f) het afsluiten van nieuwe arbeidsovereenkomst voor minstens drie opeenvolgende maanden door de verzekeringsnemer na de inschrijvingsdatum, indien deze periode geheel of gedeeltelijk samenvalt met de duur van de reis en de vakantieperiode van de reis niet werd goedgekeurd door de nieuwe werkgever;
g) belangrijke materiële schade aan onroerende goederen van de verzekeringsnemer, buiten hun toedoen en waarbij de nodige vaststellingen zijn gedaan door de overheid (zoals politiediensten) en/of door een expert, die zijn aanwezigheid noodzakelijk maken en waarbij er in het geval van inbraak duidelijke sporen van braak terug te vinden zijn; mits de schade dateert uiterlijk binnen de maand vóór de vertrekdatum van de reis of tijdens de reis;
h) de oproeping van de verzekeringsnemer of van hun levensgezel na de inschrijvingsdatum
• voor een orgaantransplantatie, als donor of als ontvanger, mits bewijs met een medisch attest waarop de onmogelijkheid om de reis te ondernemen wordt bevestigd; de vergoeding kan ook genoten worden voor een orgaantransplantatie, als donor of als ontvanger, voor familieleden tot de tweede graad;
• voor de aankomst van een geadopteerd kind indien die aankomst van het kind zich situeert in de periode tussen één maand vóór en één maand na de vertrekdatum van de reis;
• voor een militaire missie;
• als jurylid in een assisenzaak of als getuige in een rechtszaak die plaatsvindt tijdens de reis;
i) de verdwijning of kidnapping door derden van de verzekeringsnemer of hun levensgezel of een bloed- of aanverwant tot in de tweede graad;
j) zelfmoord van:
• de verzekeringsnemer of van hun levensgezel;
• een bloed- of aanverwant van de verzekeringsnemer tot in de tweede graad;
• de minderjarige kinderen uit het nieuw samengesteld gezin van de verzekeringsnemer;
• de persoon die tijdens de reis op de minderjarige kinderen van de verzekeringsnemer zou passen of zou passen op de bij de verzekeringsnemer gehandicapte inwonende personen;
k) echtscheiding of feitelijke scheiding van de verzekeringsnemer met de reisgezel indien de procedure voor de rechtbank werd ingeleid of de ontbinding van een samenlevingscontract gebeurde na de inschrijvingsdatum en mits voorlegging van het bewijs dat de adreswijziging van de verzekeringsnemer of van hun ex-partner dateert van na de inschrijvingsdatum;
l) de annulering van een gepland huwelijk door de verzekeringsnemer wanneer het een reis betreft met degene met wie zou gehuwd worden en die zich zou gesitueerd hebben na dit huwelijk;
m) herexamens als student voor de verzekeringsnemer die tijdens of binnen de maand na de reis moeten worden afgelegd door de verzekeringsnemer, mits hij niet op de hoogte was van een herexamen of een onvoldoende op de inschrijvingsdatum en mits het herexamen niet verplaatst kan worden buiten voormelde periode;
n) het totale verlies van het persoonlijke voertuig van de verzekeringsnemer of zijn/haar levensgezel ten gevolge van een ongeval, een brand of een diefstal binnen de week vóór de vertrekdatum van de autovakantie en mits bewijs via een overheid (zoals politiediensten) en/of door een expert;
o) immobilisatie door ongeval, diefstal, brand of defect van het particuliere voertuig (en bijgevolg niet van een voertuig voor georganiseerd betalend vervoer) dat de verzekeringnemer naar de lucht- of zeehaven van vertrek moest brengen zodat de lucht- of zeehaven van vertrek niet tijdig kan worden bereikt, mits afdoende bewijs hiervan door bv. de overheid (zoals politiediensten, takeldienst,…) en/of door een expert en mits het bewijs dat de oorzaak van de immobilisatie zich voordoet meer dan één uur vóór het inschepen op het vliegtuig of de boot.
p) home- of carjacking van de verzekeringsnemer, door een derde, uiterlijk binnen de week vóór vertrek, mits bewijs door vaststellingen van de politiediensten;
q) opzegging door de verhuurder van het huurcontract voor de hoofdverblijfplaats van de verzekeringsnemer na de inschrijvingsdatum, binnen de drie maand vóór de vertrekdatum van de reis en mits de woning binnen de maand vóór vertrek of tijdens de reis moet verlaten worden;
r) intrekking van het reeds toegekende verlof van de verzekerde door zijn werkgever wegens onbeschikbaarheid van een collega die de verzekerde vervangt, ten gevolge van ziekte, ongeval of overlijden. De verzekerde moet een attest van de werkgever voorleggen dat bewijst dat de vervanger was aangeduid voor de datum waarop de reis werd geboekt, evenals een medisch attest van werkonbekwaamheid of, desgevallend, een overlijdensattest van de vervanger van de verzekerde;
s) noodzakelijke aanwezigheid van de verzekeringsnemer die een vrij of zelfstandig beroep uitoefent wegens onbeschikbaarheid van zijn vervanger zoals aangeduid bij het afsluiten van de verzekeringspolis door ziekte, ongeval of overlijden en mits voorlegging van een bewijs waaruit blijkt dat hij als vervanger was aangeduid vóór de inschrijvingsdatum en mits ook een medisch attest van werkongeschiktheid of, desgevallend, een overlijdensattest van de vervanger van de verzekeringsnemer;
t) diefstal met geweld of met inbraak bij de verzekeringsnemer, uiterlijk binnen de vijf dagen vóór de vertrekdatum van de reis én met diefstal van de identiteits- of vervoers- of andere bewijzen, noodzakelijk voor de reis en mits bewijs van vaststellingen door de politiediensten;
u) de onmogelijkheid voor de verzekeringsnemer wegens medische redenen om gevaccineerd te worden terwijl deze vaccinatie uitdrukkelijk noodzakelijk is volgens de WHO (World Health Organization);
v) het niet of niet tijdig bekomen vanwege de bevoegde autoriteiten (ook die van het land van bestemming) van een vereist visum voor de verzekeringsnemer, voor zover dit niet (tijdig) bekomen niet het gevolg is van een laattijdige aanvraag door de verzekerde of van een aanvraag waarbij onjuiste of onvoldoende informatie werd bezorgd door de verzekerde en voor zover op de inschrijvingsdatum niet kon geweten zijn dat het visum niet of niet tijdig kon bekomen worden;
w) het overlijden van de hond, de kat of het paard van de verzekerde binnen de twee dagen vóór de vertrekdatum van de reis, mits bewijs met een overlijdensverklaring van de dierenarts en met een verklaring van de dierenarts van de goede gezondheid van het dier op de dag van het afsluiten van het reiscontract en van de verzekeringspolis en mits ook het bewijs dat het dier eigendom is van de verzekeringsnemer.
x) indien de verzekerde de ALL RISK annuleringsverzekering onderschrijft vergoedt de verzekeraar 75% van de annulerings- of wijzigingskosten in geval van annulering omwille van een andere (persoonlijke) aantoonbare reden, rekening houdend met de uitsluitingen zoals beschreven onder art. 6.2.
y) indien de verzekerde de ALL RISK annuleringsverzekering onderschrijft vergoedt de verzekeraar 75% van de annulerings- of wijzigingskosten bij een uitbraak van een epidemie/pandemie indien het Ministerie van Buitenlandse Zaken op het ogenblijk van annulering van je reis een advies heeft uitgevaardigd voor je bestemming dat oranje of rood kleurt (zie hiervoor: https://diplomatie.belgium.be/nl) of indien je op de luchthaven positief test bij de lichaamscontrole checkpunten of indien de verzekerde is getroffen door ontslag, ingetrokken verlof of faillissement omwille van de epidemie/pandemie.
5. Gewaarborgde schade en omvang van de waarborg
Indien het recht op vergoeding is aangetoond en verworven aan de hand van de nodige bewijsdocumenten, waarborgen de annuleringsverzekeringen PLATINUM en ALL RISK:
a) de volledige terugbetaling van de annulerings- of wijzigingskosten verschuldigd aan de reisorganisator bij toepassing van het reiscontract;
b) in geval van annulering tijdens de duur van het reiscontract, het niet te recupereren gedeelte van de betaalde reissom voor het verblijf zoals vermeld op het reiscontract;
c) indien omwille van een reden tot annulering zoals beschreven onder 4. pas later kan worden afgereisd dan de vertrekdatum voorzien in het reiscontract, de reiskosten zoals die blijken uit het reiscontract verbonden aan de niet genoten nachten van het verblijf.
De verzekeringsnemer moet geen franchise noch administratiekosten ten laste nemen. Anderzijds is hij niet gerechtigd op de terugbetaling van de premie en administratiekosten in het reiscontract.
5.1 Waarborg PLATINUM
De PLATINUM annuleringsverzekering verzekert de totale kostprijs van de reis indien de reis wordt geannuleerd omwille van een reden zoals beschreven onder art. 4. (punt a) t.e.m. w)).
5.2 Waarborg ALL RISK
De ALL RISK annuleringsverzekering verzekert de totale kostprijs van de reis indien de reis wordt geannuleerd omwille van een reden zoals beschreven onder art. 4. (punt a) t.e.m. w)).
De ALL RISK annuleringsverzekering verzekert 75% van de totale kostprijs van de reis indien de reis wordt geannuleerd omwille van een reden beschreven onder art. 4. (punt x) en y)), rekening houdend met de uitsluitingen onder art. 6.2.
6. Uitsluitingen
In de hierna volgende redenen van annulering, zal de verzekeraar geen vergoeding verschuldigd zijn:
6.1 PLATINUM Annuleringsverzekering
a) chronische of reeds bestaande ziektes in een terminaal stadium op het ogenblik van de inschrijvingsdatum;
b) alle gebeurtenissen te wijten aan een overmatig – d.i. boven de risico- of wettelijke drempel - gebruik van alcohol, verdovende middelen, niet door een arts voorgeschreven geneesmiddelen of bij verkeerd gebruik van voorgeschreven geneesmiddelen;
c) depressies, psychische of psychosomatische ziektes, geestes- of zenuwstoornissen, behalve wanneer die noodzaken tot hospitalisatie tijdens de reisperiode of opname in een geestelijke gezondheidsinstelling op voorwaarde dat de ziekte stabiel was op het moment van de boeking van de reis indien vóór het vertrek blijkt dat de verzekerde de reis niet kan aanvatten omdat een onverwachte medische behandeling noodzakelijk is;
d) ziektes of ongevallen die niet via een medisch onderzoek kunnen worden vastgesteld of die niet gepaard gaan met objectieve waarneembare symptomen op basis waarvan een onbetwistbare diagnose kan worden gesteld;
e) alle gebeurtenissen die aanleiding geven tot annulering van de reis en die gekend waren op het moment van inschrijving, met uitzondering van stabiele ziektes of aandoeningen (niet in een terminaal stadium);
f) een medische of chirurgische ingreep die reeds gepland was vóór de reservering van de reis of die reeds werd uitgevoerd vóór de reservering van de reis en de complicaties ten gevolge van deze ingreep;
g) niet medisch dringende chirurgische ingreep (zoals o.a. esthetische ingreep, gastric bypass, obesitasheelkunde,…) of complicaties ten gevolge van deze ingreep;
h) ziektes, ongevallen of stoornissen en schade als gevolg van:
a. het beoefenen van gevaarlijke sporten of vrijetijdsbestedingen zoals bergbeklimmen, jacht op groot wild, speleologie, diepzeeduiken, gevechtssporten;
b. de deelname aan snelheidspogingen of –wedstrijden;
c. professioneel of betaald sporten met inbegrip van de trainingen;
i) epidemieën en/of pandemieën ;
j) alle schade die rechtstreeks of onrechtstreeks het gevolg is van opzettelijke feiten door de verzekeringsnemer met bedrieglijk opzet of kwaadwillige, vrijwillige en/of onrechtmatige daden van de verzekerde;
k) de gevolgen van nucleaire of atomische aanvallen of stralingen;
l) oorlog, staking, oproer, burgeroorlog, terreur of gewelddaden met collectieve drijfveer, tenzij het bewijs wordt geleverd dat er geen oorzakelijk verband is tussen de annulering en de gebeurtenis;
m) aardbeving, vloedgolf, vulkaanuitbarsting, overstroming of een andere natuurramp;
n) alle gebeurtenissen die aanleiding geven tot annulering van de reis en die niet expliciet vermeld staan onder art. 4.;
o) annulering waarvoor de reisorganisator geen kosten aanrekent of mag aanrekenen of waarvoor hij een kosteloos alternatief aanbiedt;
p) wanneer de verzekeringsnemer op reis vertrekt tegen het advies van de behandelende arts of toch op reis vertrekt in dezelfde afreisperiode als het geannuleerd reiscontract;
q) de reisorganisatie of luchtvaartmaatschappij is failliet verklaard.
6.2 ALL RISK Annuleringsverzekering
a) alle gebeurtenissen die aanleiding geven tot annulering waarvan de verzekerde vóór het afsluiten van de verzekering al op de hoogte was (uitgezonderd chronische en vooraf bestaande ziektes);
b) alle schade die rechtstreeks of onrechtstreeks het gevolg is van opzettelijke feiten door de verzekeringsnemer met bedrieglijk opzet of kwaadwillige, vrijwillige en/of onrechtmatige daden van de verzekerde;
c) de verzekerde heeft geen zin meer om de reis te ondernemen;
d) de weersomstandigheden op de reisbestemming voldoen niet aan de verwachtingen van de verzekerde (teveel of gebrek aan zon of neerslag, etc.);
e) de reisorganisatie of luchtvaartmaatschappij is failliet verklaard;
f) annulering waarvoor de reisorganisator geen kosten aanrekent of mag aanrekenen of waarvoor hij een kosteloos alternatief aanbiedt;
g) alle gebeurtenissen te wijten aan een overmatig – d.i. boven de risico- of wettelijke drempel - gebruik van alcohol, verdovende middelen, niet door een arts voorgeschreven geneesmiddelen of bij verkeerd gebruik van voorgeschreven geneesmiddelen;
h) annulering wegens een niet gespecificeerde, materieel niet tastbare of verifieerbare reden die niet met de nodige bewijsdocumenten kan aangetoond worden;
i) reizen die niet beantwoorden aan de definitie onder 3 a);
j) wanneer de verzekeringsnemer op reis vertrekt tegen het advies van de behandelende arts of toch op reis vertrekt in dezelfde afreisperiode als het geannuleerd reiscontract.
Binnen de annuleringsverzekeringen PLATINUM en ALL RISK zijn de waarborgen & de uitsluitingen niet alleen van toepassing op de verzekeringsnemer en zijn reisgezellen maar eveneens op de personen van wie de medische toestand de oorzaak is van de vraag tot tussenkomst.
Indien de verzekeringsnemer, nadat hij vooraf in gebreke werd gesteld, nalaat het voorschot, de reissom of de verschuldigde premievergoeding te betalen die van hem wordt gevraagd, zal de reisorganisator het recht hebben de overeenkomst met de reiziger van ontbinden en/of de kosten en schade te verhalen op de reiziger/verzekeringsnemer. In dit geval kan geen vergoeding genoten worden van de Verzekeraar tot voornoemde som betaald is. De betaling hiervan kan in dit geval niet gebeuren door middel van het gebruik van een TUI MasterCard-waardebon. De TUI MasterCard-waardebon zal eenmalig opnieuw opengezet worden met een maximum van zes maanden na het einde van de geldingsduur van de oorspronkelijke waardebon;
7. Looptijd van de annuleringsverzekering
De waarborg neemt aanvang bij het onderschrijven van het reiscontract en loopt tot de aanvang van de reis.
8. Up-/downgraden van de annuleringsverzekering
8.1 Upgraden
Het upgraden van de annuleringsverzekering is toegelaten tot 7 dagen na boeking en 57 dagen voor afreis.
8.2 Downgraden
Het downgraden van de annuleringsverzekering wordt niet toegelaten.
9. Verplichtingen van de verzekeringsnemer
a) de verzekeringsnemer moet alle maatregelen nemen om de annulerings- of wijzigingskosten tot een minimum te beperken; in het bijzonder zal hij de reisorganisator op de hoogte brengen zodra iets gebeurt dat een reden kan zijn om zijn reis te annuleren, te wijzigen of te onderbreken;
b) de verzekeringsnemer is gehouden de schadeaangifte online te doen via de website https://claims.tui.be. Verdere communicatie verloopt via het telefoonnummer +32 (0)59 56 58 01 met Pats nv die door Advent Insurance PCC Limited - Absolut Cell werd aangesteld als haar gemandateerde schaderegelaar. Met het oog op een vlotte behandeling, is de verzekeringsnemer daarbij gehouden:
- de nodige medische documenten te downloaden op https://claims.tui.be, online het aangifteformulier in te vullen en de ingevulde medische documenten en/of andere bewijsdocumenten te uploaden binnen 30 kalenderdagen vanaf de annuleringsdatum van het reiscontract of vanaf de datum van de heenreis in geval van een no show die tevens de uitschrijvingsdatum van de kostenfactuur is, op risico van een lagere dekking;
- alle nuttige inlichtingen en/of documenten te bezorgen aan Pats nv;
- zich te schikken naar de instructies van Pats nv;
- daar waar vereist een medisch attest van de behandelende arts te bezorgen of bij reisonderbreking een medisch attest van de arts ter plaatse en een bewijs van de vervroegde terugkeer;
c) door het afsluiten van deze polis, aanvaardt de verzekeringsnemer dat de verzekeraar of haar daartoe bevoegde gemandateerden, en in geval van medische gegevens haar daartoe bevoegde gemandateerde artsen, controles kunnen uitoefenen en ook toegang en inzage kunnen krijgen van het volledige medisch dossier bij ongeval of ziekte van de persoon van wie de medische toestand de reden is tot de aanvraag tot vergoeding; tevens aanvaardt de verzekeringsnemer dat wanneer geen controle mogelijk is en zo de reden van tussenkomst niet afdoende bewezen is, de verzekeraar gerechtigd is de vergoeding te weigeren.
10. Algemene bepalingen
10.1 Eerder afgesloten verzekeringen
Wanneer eenzelfde belang verzekerd is bij verschillende verzekeraars voor hetzelfde risico, kan de verzekeringsnemer of de begunstigde van de vergoeding, in geval van schade, van elke verzekeraar schadevergoeding vorderen binnen de grenzen van ieders verplichtingen en tot beloop van de vergoeding waarop hij/zij recht heeft. De verzekeraar kan zich in dat geval niet beroepen op het bestaan van andere contracten die hetzelfde risico dekken om zijn waarborg te weigeren, behalve in geval van fraude. De schaderegeling zal gebeuren overeenkomstig artikel 99 §2 van de wet van BS 30.04.2014 op de landverzekeringsovereenkomst.
10.2 Subrogatie
Advent Insurance PCC Limited - Absolut Cell treedt automatisch in de rechten van de begunstigde van de vergoeding ten aanzien van aansprakelijke derden tot beloop van het bedrag van haar tussenkomst.
Advent Insurance PCC Limited - Absolut Cell respecteert de privacy van haar klanten en van de gebruikers van haar website. Het verzamelen van persoonlijke gegevens en het gebruik dat Advent Insurance PCC Limited - Absolut Cell van deze gegevens maakt, is in overeenstemming met de General Data Protection Regulation. In geval van aansluiting worden uw persoonsgegevens opgeslagen in een databestand. De verwerkingsverantwoordelijke van dit bestand en de persoonsgegevens vervat in dit bestand is Advent Insurance PCC Limited - Absolut Cell.
Uw identiteitsgegevens en contactgegevens worden gebruikt om de verzekeringsovereenkomst te kunnen sluiten, te kunnen beheren en te kunnen uitvoeren. Daarnaast kan Advent Insurance PCC Limited - Absolut Cell, op basis van haar gerechtvaardigd commercieel belang, uw identiteits- en contactgegevens ook gebruiken om te voldoen aan de vragen van haar klanten, haar klanten op de hoogte te houden van de activiteiten van Advent Insurance PCC Limited - Absolut Cell, alsook voor marketingdoeleinden zoals het aanbieden van diensten of producten, ledenvoordelen en promoties bij partners, het beheer van het klantenbestand, (direct) marketing, public relations en activiteiten als tussenpersoon. Voorts is het mogelijk dat voor het sluiten van uw overeenkomst, de uitvoering van uw overeenkomst en/of de afhandeling van uw schadegeval dat Advent Insurance PCC Limited - Absolut Cell ook gezondheidsgegevens moet verwerken. De wet verplicht ons om uw uitdrukkelijke toestemming te vragen om uw gezondheidsgegevens of die van de persoon die u vertegenwoordigt te verwerken. U kan deze toestemming op elk moment intrekken. Advent Insurance PCC Limited - Absolut Cell kan bij intrekking van die toestemming die gegevens ook zonder uw toestemming verder verwerken als het gaat om het verwerken van persoonsgegevens die u zelf openbaar gemaakt hebt en de verwerking nodig is om een rechtsvordering in te stellen, uit te oefenen of te onderbouwen.
Advent Insurance PCC Limited - Absolut Cell beveiligt uw persoonsgegevensgegevens met verregaande technische maatregelen. Alleen personen die daarvoor bevoegd zijn, verwerken uw persoonsgegevens en dat met de grootste vertrouwelijkheid.
Advent Insurance PCC Limited - Absolut Cell deelt gegevens alleen mee aan de contractueel met Advent Insurance verbonden organisaties. Zo doet Advent Insurance PCC Limited - Absolut Cell beroep op een subverwerker Pats nv (met maatschappelijke zetel te 8400 Oostende, Gistelsesteenweg 1, ingeschreven in de KBO onder het ondernemingsnummer 0436.072.606).
U heeft een recht van mededeling, inzage, toegang en verbetering toe van zijn persoonlijke gegevens. U kan zich eveneens verzetten tegen de verwerking van uw persoonsgegevens omwille van direct marketingdoeleinden of tegen de doorgifte van uw gegevens aan een contractueel met Advent Insurance PCC Limited - Absolut Cell verbonden organisatie. U kunt deze rechten uitoefenen door het richten van een eenvoudig schrijven met kopie van identiteitskaart naar Advent Insurance PCC Limited - Absolut Cell op haar maatschappelijke zetel. Als u denkt dat de gegevensverwerking niet gebeurt volgens de geldende wetten en regels, dan kunt u klacht indienen bij de Gegevensbeschermingsautoriteit.
Meer uitgebreide informatie over het gebruik van de gegevens door de verzekeraar en uw rechten vindt u in de privacyverklaring van de verzekeraar, beschikbaar via de website van de verzekeraar (http://www.adventpcc.com/data-protection). Een papieren versie kan ook kosteloos opgevraagd worden bij de verzekeraar.
10.3 Toepasselijk recht en verjaring
Op de verzekeringsovereenkomsten PLATINUM en ALL RISK is het Belgisch recht van toepassing. In geval van betwisting is de territoriaal bevoegde rechtbank die van het gerechtelijk arrondissement waaronder Brugge ressorteert. Elke vordering voortvloeiend uit het ontstaan, de toepassing of het einde van deze verzekeringsovereenkomst verjaart na drie jaar, te rekenen vanaf de dag van de gebeurtenis die aanleiding geeft tot de vraag tot vergoeding.
10.4 Woonplaatskeuze
De woonplaats van de contractanten wordt van rechtswege gekozen
- voor Advent Insurance PCC Limited - Absolut Cell op de maatschappelijke zetel van haar schaderegelaar;
- voor de begunstigde op zijn domicilie-adres.
10.5 Klachtenbehandeling
Niettegenstaande de verzekeraar er alles aan doet om uw dossier correct te beheren, zou het kunnen dat u niet tevreden bent en u een klacht wil indienen. Wendt u zich dan in eerste instantie tot uw schadebeheerder, u vindt zijn/haar gegevens op de briefwisseling van Pats nv. Mocht dit niet volstaan, dan kunt u zich richten tot de klachtendienst van de verzekeraar, die in België is vertegenwoordigd door Pats nv dienst klachtenbeheer, Gistelsesteenweg 1 te 8400 Oostende. Telefoon +32 (0)59 56 58 01– e-mail: travel_insurance@tui.be.
Vermeld steeds uw reserverings- en dossiernummer om een vlot verloop te garanderen. Pats nv onderzoekt uw klacht zodra zij ze hebben ontvangen en u ontvangt hun antwoord binnen twee weken na ontvangst. Mochten zij u binnen die termijn niet kunnen antwoorden, dan laten zij u weten wanneer u wel een antwoord mag verwachten. Mocht u uiteindelijk niet tevreden zijn over deze klachtenbehandeling, dan kunt u zich richten tot de Ombudsman van de Verzekeringen via het standaardformulier op de website www.ombudsman.as, via mail naar info@ombudsman.as, per fax op het nummer +32 (0)2 547 59 75 of per brief aan de Ombudsman van de Verzekeringen, de Meeûssquare 35, 1000 Brussel. Vermeld steeds uw reserverings- en dossiernummer. Deze klachtenprocedure doet geen afbreuk aan de mogelijkheid om gerechtelijk te ageren.
JAARPOLIS
ALGEMENE VOORWAARDEN
1. Doel van de verzekering
De Jaarpolis Annulering PLATINUM, PLATINUM EXTENSION, ALL RISK en ALL RISK EXTENSION hebben als doel de verzekerde te vergoeden voor welomschreven schadelijke gevolgen van de annulering van een via een reiscontract geboekte vakantiereis of huurovereenkomst voor een vakantieverblijf, als gevolg van welomschreven gebeurtenissen tijdens de duur van het annuleringsverzekeringscontract.
2. De partijen
a) de verzekeraar: Advent Insurance PCC Limited, vennootschap naar Maltees recht, met zetel te Malta, Qormi QRM3800, Triq L-lljun, The landmark, Level 1, Suite 2, goedgekeurd door het MFSA en met als gemandateerde schaderegelaar in België Pats nv, met zetel te 8400 Oostende, Gistelsesteenweg 1 en met ondernemingsnummer 0436.072.606.
b) de verzekeringsnemer en de verzekerden: de verzekeringsnemer is de natuurlijke persoon die de Jaarpolis Annulering PLATINUM, PLATINUM EXTENSION, ALL RISK en ALL RISK EXTENSION afsluit en die in België gedomicilieerd is. De verzekerden zijn de personen die met naam in de bijzondere voorwaarden van de overeenkomst vermeld zijn en in België gedomicilieerd zijn, er gewoonlijk verblijven en onder hetzelfde dak als de verzekeringsnemer wonen.
Kinderen van verzekerde ouders die geboren worden of geadopteerd worden tijdens de duur van de overeenkomst zijn verzekerd tot de volgende vervaldatum. Het kind van verzekerde ouders dat geboren wordt tijdens een verplaatsing buiten België, evenals het kind van buitenlandse oorsprong dat geadopteerd wordt, is slechts verzekerd vanaf de inschrijving in de bevolkingsregisters van België.
De personen die door een TUI Jaarcontract kunnen verzekerd worden, zijn:
- Single: één enkele persoon.
- Koppel: het wettelijk of feitelijk echtpaar dat onder één dak leeft of twee personen die samen onder hetzelfde dak leven.
- Gezin: het wettelijk of feitelijk echtpaar, hun ouders en hun ongehuwde kinderen ten laste of niet ten laste, die allen onder hetzelfde dak leven met een max. van 6 gezinsleden. Hierbij worden ook de ongehuwde kinderen gerekend die elders in het land van woonplaats verblijven om studieredenen of voor een stage i.v.m. hun studie. De ongehuwde kinderen van gescheiden ouders mogen verzekerd worden, waar hun woonplaats in het land van domicilie ook is.
3. Definities
a) reiscontract: ieder vervoer, verblijf of afhuring van een vakantieverblijf, al dan niet gecombineerd, afgesloten door de verzekeringsnemer als reiziger en/of huurder in het buitenland met minstens twee geboekte overnachtingen en in België met minstens één geboekte overnachting.
Daarenboven moet het reiscontract een waarde hebben die meer bedraagt dan 150 EUR.
b) vertrekdatum: de vertrekdatum vermeld in het reiscontract.
c) inschrijvingsdatum: de datum waarop de verzekeringsnemer het reiscontract heeft afgesloten met de reisorganisator.
d) reisgezel: de natuurlijke persoon met wie de verzekeringsnemer samen ingeschreven is en besloot de geplande reis te ondernemen en van wie de aanwezigheid noodzakelijk is voor het goede verloop ervan.
e) levensgezel: de persoon met wie de verzekeringsnemer een feitelijke of wettelijke levensgemeenschap vormt en die met hem duurzaam op dezelfde verblijfplaats samenleeft.
f) ziekte: elke aantasting van de gezondheidstoestand die niet door een ongeval veroorzaakt wordt en waarvan de oorzaak en de symptomen objectief medisch zijn vastgesteld door een erkende arts voor of op de datum van annulering en bijgevolg het afgesloten reiscontract onmogelijk maken.
g) stabiele ziekte: een ziekte wordt als stabiel beschouwd wanneer de patiënt vóór of op het moment van de reservering van de reis geen nieuwe symptomen van deze ziekte vertoont en vóór de reservering van de reis gedurende 3 tot 6 maand (afhankelijk van de pathologie) geen nieuwe of bijkomende behandeling of medicatie vereist is.
h) ongeval: aantasting van de lichamelijke integriteit door een plotse oorzaak buiten de verzekeringsnemer, vastgesteld door een erkende arts en die het afgesloten reisorganisatiecontract medisch gezien onmogelijk maakt.
i) belangrijke materiële schade aan onroerende goederen: uitzonderlijke en door een plotse gebeurtenis veroorzaakte schade ten belope van minstens 2.500 euro aan onroerende goederen van de verzekeringsnemer ongeacht de bestemming van die goederen, onafhankelijk van zijn wil, want ten gevolge van een toevallige oorzaak, en die de annulering vereist voor de vrijwaring van zijn materiële belangen.
4. Recht op vergoeding
De verzekeraar vergoedt de annulerings- of wijzigingskosten verschuldigd aan de reisorganisator als gevolg van annulering of wijziging van het reiscontract omwille van één van de hierna volgende redenen die dateren van na de inschrijvingsdatum en tijdens de duur van het annuleringsverzekeringscontract. De verzekeraar behoudt zich het recht om een adviserend geneesheer aan te duiden die bevoegd is om bijkomende medische informatie op te vragen of inzage te krijgen in het volledige medische dossier van de patiënt, wie de reden is om het reiscontract te annuleren of te wijzigen. De eindbeslissing blijft dan ook altijd het recht van de verzekeringsmaatschappij.
a) ongeval, overlijden of de onverwachte noodzakelijke behandeling van een ziekte van:
· de verzekeringsnemer;
· de levensgezel van de verzekeringsnemer;
· een bloed- of aanverwant van de verzekeringsnemer tot in de derde graad;
· de minderjarige kinderen uit het nieuw samengesteld gezin van de verzekeringsnemer;
· de persoon die tijdens de reis op de minderjarige kinderen van de verzekeringsnemer zou passen of op de bij de verzekeringsnemer inwonende gehandicapte personen;
De verzekeraar dekt de gevolgen van een ziekte of ongeval op voorwaarde dat de ziekte of de gevolgen van het ongeval stabiel waren op het moment van de boeking van de reis en indien vóór het vertrek blijkt dat de verzekerde de reis niet kan aanvatten omdat een onverwachte medische behandeling noodzakelijk is.
De waarborg vervalt wanneer de begunstigde op reis vertrekt tegen het advies van de behandelende arts.
b) de onvoorziene zorg voor een familielid tot de tweede graad van de verzekeringsnemer omwille van medische redenen na een ziekenhuisopname mits de hulpbehoevende op het moment van de inschrijvingsdatum niet gehospitaliseerd was en de verzekeringsnemer vóór de inschrijvingsdatum nog niet op dezelfde manier in de zorg van dit familielid moest voorzien en mits bewijs van de nood aan de onvoorziene zorg uitgaat van het ziekenhuis waar het familielid werd opgenomen;
c) zwangerschap mits de zwangere verzekeringsnemer nog niet zwanger was op de inschrijvingsdatum en mits de vertrekdatum voor de reis in de laatste drie maanden van de normale zwangerschapsperiode valt;
d) onvoorziene zwangerschapscomplicaties bij de zwangere verzekeringsnemer of bij een familielid van hen tot de tweede graad, met inbegrip van een vroeggeboorte uiterlijk één maand vóór de voorziene bevallingsdatum;
e) de beëindiging van de arbeidsovereenkomst van de verzekeringsnemer of van hun levensgezel na de inschrijvingsdatum door de werkgever en om economische redenen;
f) het afsluiten van nieuwe arbeidsovereenkomst voor minstens drie opeenvolgende maanden door de verzekeringsnemer na de inschrijvingsdatum, indien deze periode geheel of gedeeltelijk samenvalt met de duur van de reis en de vakantieperiode van de reis niet werd goedgekeurd door de nieuwe werkgever;
g) belangrijke materiële schade aan onroerende goederen van de verzekeringsnemer, buiten hun toedoen en waarbij de nodige vaststellingen zijn gedaan door de overheid (zoals politiediensten) en/of door een expert, die zijn aanwezigheid noodzakelijk maken en waarbij er in het geval van inbraak duidelijke sporen van braak terug te vinden zijn; mits de schade dateert uiterlijk binnen de maand vóór de vertrekdatum van de reis of tijdens de reis;
h) de oproeping van de verzekeringsnemer of van hun levensgezel na de inschrijvingsdatum
• voor een orgaantransplantatie, als donor of als ontvanger, mits bewijs met een medisch attest waarop de onmogelijkheid om de reis te ondernemen wordt bevestigd; de vergoeding kan ook genoten worden voor een orgaantransplantatie, als donor of als ontvanger, voor familieleden tot de tweede graad;
• voor de aankomst van een geadopteerd kind indien die aankomst van het kind zich situeert in de periode tussen één maand vóór en één maand na de vertrekdatum van de reis;
• voor een militaire missie;
• als jurylid in een assisenzaak of als getuige in een rechtszaak die plaatsvindt tijdens de reis;
i) de verdwijning of kidnapping door derden van de verzekeringsnemer of hun levensgezel of een bloed- of aanverwant tot in de tweede graad;
j) zelfmoord van:
• de verzekeringsnemer of van hun levensgezel;
• een bloed- of aanverwant van de verzekeringsnemer tot in de tweede graad;
• de minderjarige kinderen uit het nieuw samengesteld gezin van de verzekeringsnemer;
• de persoon die tijdens de reis op de minderjarige kinderen van de verzekeringsnemer zou passen of zou passen op de bij de verzekeringsnemer gehandicapte inwonende personen;
k) echtscheiding of feitelijke scheiding van de verzekeringsnemer met de reisgezel indien de procedure voor de rechtbank werd ingeleid of de ontbinding van een samenlevingscontract gebeurde na de inschrijvingsdatum en mits voorlegging van het bewijs dat de adreswijziging van de verzekeringsnemer of van hun ex-partner dateert van na de inschrijvingsdatum;
l) de annulering van een gepland huwelijk door de verzekeringsnemer wanneer het een reis betreft met degene met wie zou gehuwd worden en die zich zou gesitueerd hebben na dit huwelijk;
m) herexamens als student voor de verzekeringsnemer die tijdens of binnen de maand na de reis moeten worden afgelegd door de verzekeringsnemer, mits hij niet op de hoogte was van een herexamen of een onvoldoende op de inschrijvingsdatum en mits het herexamen niet verplaatst kan worden buiten voormelde periode;
n) het totale verlies van het persoonlijke voertuig van de verzekeringsnemer of zijn/haar levensgezel ten gevolge van een ongeval, een brand of een diefstal binnen de week vóór de vertrekdatum van de autovakantie en mits bewijs via een overheid (zoals politiediensten) en/of door een expert;
o) immobilisatie door ongeval, diefstal, brand of defect van het particuliere voertuig (en bijgevolg niet van een voertuig voor georganiseerd betalend vervoer) dat de verzekeringnemer naar de lucht- of zeehaven van vertrek moest brengen zodat de lucht- of zeehaven van vertrek niet tijdig kan worden bereikt, mits afdoende bewijs hiervan door bv. de overheid (zoals politiediensten, takeldienst,…) en/of door een expert en mits het bewijs dat de oorzaak van de immobilisatie zich voordoet meer dan één uur vóór het inschepen op het vliegtuig of de boot;
p) home- of carjacking van de verzekeringsnemer, door een derde, uiterlijk binnen de week vóór vertrek, mits bewijs door vaststellingen van de politiediensten;
q) opzegging door de verhuurder van het huurcontract voor de hoofdverblijfplaats van de verzekeringsnemer na de inschrijvingsdatum, binnen de drie maand vóór de vertrekdatum van de reis en mits de woning binnen de maand vóór vertrek of tijdens de reis moet verlaten worden;
r) intrekking van het reeds toegekende verlof van de verzekerde door zijn werkgever wegens onbeschikbaarheid van een collega die de verzekerde vervangt, ten gevolge van ziekte, ongeval of overlijden. De verzekerde moet een attest van de werkgever voorleggen dat bewijst dat de vervanger was aangeduid voor de datum waarop de reis werd geboekt, evenals een medisch attest van werkonbekwaamheid of, desgevallend, een overlijdensattest van de vervanger van de verzekerde;
s) noodzakelijke aanwezigheid van de verzekeringsnemer die een vrij of zelfstandig beroep uitoefent wegens onbeschikbaarheid van zijn vervanger zoals aangeduid bij het afsluiten van de verzekeringspolis door ziekte, ongeval of overlijden en mits voorlegging van een bewijs waaruit blijkt dat hij als vervanger was aangeduid vóór de inschrijvingsdatum en mits ook een medisch attest van werkongeschiktheid of, desgevallend, een overlijdensattest van de vervanger van de verzekeringsnemer;
t) diefstal met geweld of met inbraak bij de verzekeringsnemer, uiterlijk binnen de vijf dagen vóór de vertrekdatum van de reis én met diefstal van de identiteits- of vervoers- of andere bewijzen, noodzakelijk voor de reis en mits bewijs van vaststellingen door de politiediensten;
u) de onmogelijkheid voor de verzekeringsnemer wegens medische redenen om gevaccineerd te worden terwijl deze vaccinatie uitdrukkelijk noodzakelijk is volgens de WHO (World Health Organization);
v) het niet of niet tijdig bekomen vanwege de bevoegde autoriteiten (ook die van het land van bestemming) van een vereist visum voor de verzekeringsnemer, voor zover dit niet (tijdig) bekomen niet het gevolg is van een laattijdige aanvraag door de verzekerde of van een aanvraag waarbij onjuiste of onvoldoende informatie werd bezorgd door de verzekerde en voor zover op de inschrijvingsdatum niet kon geweten zijn dat het visum niet of niet tijdig kon bekomen worden;
w) het overlijden van de hond, de kat of het paard van de verzekerde binnen de twee dagen vóór de vertrekdatum van de reis, mits bewijs met een overlijdensverklaring van de dierenarts en met een verklaring van de dierenarts van de goede gezondheid van het dier op de dag van het afsluiten van het reiscontract en van de verzekeringspolis en mits ook het bewijs dat het dier eigendom is van de verzekeringsnemer.
x) de annulering door een persoon of koppel (en hun onder hetzelfde dak gedomicilieerde kinderen), vermeld op dezelfde boeking en vergoed door hetzelfde of een ander verzekeringscontract van Advent Insurance op basis van een verzekerde gebeurtenis van het door de verzekeringsnemer afgesloten contract;
y) de annulering door een individueel persoon (al dan niet verzekerd door Advent Insurance) die op dezelfde boeking vermeld staat als de bij Advent Insurance verzekerde persoon, omwille van een in het afgesloten contract verzekerde gebeurtenis waardoor de bij Advent Insurance verzekerde persoon alleen of met nog één andere reiziger de reis moet ondernemen.
z) indien de verzekerde de jaarpolis ALLRISK en ALL RISK EXTENSION annuleringsverzekering onderschrijft vergoedt de verzekeraar 75% van de annulerings- of wijzigingskosten in geval van annulering omwille van een andere (persoonlijke) aantoonbare reden, rekening houdend met de uitsluitingen zoals beschreven onder art. 6.2.
aa) indien de verzekerde de jaarpolis ALL RISK en ALL RISK EXTENSION annuleringsverzekering onderschrijft vergoedt de verzekeraar 75% van de annulerings- of wijzigingskosten bij een uitbraak van een epidemie/pandemie indien het Ministerie van Buitenlandse Zaken op het ogenblik van annulering van je reis een advies heeft uitgevaardigd voor je bestemming dat oranje of rood kleurt (zie hiervoor: https://diplomatie.belgium.be/nl) of indien je op de luchthaven positief test bij de lichaamscontrole checkpunten of indien de verzekerde is getroffen door ontslag, ingetrokken verlof of faillissement omwille van de epidemie/pandemie.
5. Gewaarborgde schade en omvang van de waarborg
Indien het recht op vergoeding is aangetoond en verworven aan de hand van de nodige bewijsdocumenten, waarborgen de Jaarpolis Annulering PLATINUM, PLATINUM EXTENSION, ALL RISK en ALL RISK EXTENSION:
a) de volledige terugbetaling van de annulerings- of wijzigingskosten verschuldigd aan de reisorganisator bij toepassing van het reiscontract;
b) in geval van annulering tijdens de duur van het reiscontract, het niet te recupereren gedeelte van de betaalde reissom voor het verblijf zoals vermeld op het reiscontract;
c) indien omwille van een reden tot annulering zoals beschreven onder artikel 4. pas later kan worden afgereisd dan de vertrekdatum voorzien in het reiscontract, de reiskosten zoals die blijken uit het reiscontract verbonden aan de niet genoten nachten van het verblijf.
De verzekeringsnemer moet geen franchise noch administratiekosten ten laste nemen. Anderzijds is hij niet gerechtigd op de terugbetaling van de premie en administratiekosten in het reiscontract.
5.1 Waarborg PLATINUM en ALL RISK
De tussenkomst van de verzekeraar is beperkt tot een maximum van 12.500 EUR voor alle verzekerden samen per reis en met een maximum van 2.500 EUR per persoon per reis en kan nooit hoger liggen dan de totale contractuele annuleringskost.
5.2 Waarborg PLATINUM EXTENSION EN ALL RISK EXTENSION
De tussenkomst van de verzekeraar is beperkt tot een maximum van 25.000 EUR voor alle verzekerden samen per reis en met een maximum van 5.000 EUR per persoon per reis. De tussenkomst van de verzekeraar kan nooit hoger liggen dan de totale contractuele annuleringskost.
6. Uitsluitingen
6.1 PLATINUM en PLATINUM EXTENSION
a) chronische of reeds bestaande ziektes in een terminaal stadium op het ogenblik van de inschrijvingsdatum;
b) alle gebeurtenissen te wijten aan een overmatig – d.i. boven de risico- of wettelijke drempel - gebruik van alcohol, verdovende middelen, niet door een arts voorgeschreven geneesmiddelen of bij verkeerd gebruik van voorgeschreven geneesmiddelen;
c) depressies, psychische of psychosomatische ziektes, geestes- of zenuwstoornissen, behalve wanneer die noodzaken tot hospitalisatie of opname in een geestelijke gezondheidsinstelling tijdens de reisperiode en op voorwaarde dat de ziekte stabiel was op het moment van de boeking van de reis indien vóór het vertrek blijkt dat de verzekerde de reis niet kan aanvatten omdat een onverwachte medische behandeling noodzakelijk is;
d) ziektes of ongevallen die niet via een medisch onderzoek kunnen worden vastgesteld of die niet gepaard gaan met objectieve waarneembare symptomen op basis waarvan een onbetwistbare diagnose kan worden gesteld;
e) alle gebeurtenissen die aanleiding geven tot annulering van de reis en die gekend waren op het moment van inschrijving, met uitzondering van stabiele ziektes of aandoeningen (niet in een terminaal stadium);
f) een medische of chirurgische ingreep die reeds gepland was vóór de reservering van de reis of die reeds werd uitgevoerd vóór de reservering van de reis en complicaties ten gevolge van deze ingreep;
g) niet medisch dringende chirurgische ingreep (zoals o.a. esthetische ingreep, gastric bypass, obesitasheelkunde,…) of complicaties ten gevolge van deze ingreep;
h) ziektes, ongevallen of stoornissen en schade als gevolg van:
a. het beoefenen van gevaarlijke sporten of vrijetijdsbestedingen zoals bergbeklimmen, jacht op groot wild, speleologie, diepzeeduiken, gevechtssporten;
b. de deelname aan snelheidspogingen of –wedstrijden;
c. professioneel of betaald sporten met inbegrip van de trainingen;
i) epidemieën in het land van bestemming;
j) alle schade die rechtstreeks of onrechtstreeks het gevolg is van opzettelijke feiten door de verzekeringsnemer met bedrieglijk opzet of kwaadwillige, vrijwillige en/of onrechtmatige daden van de verzekerde;
k) de gevolgen van nucleaire of atomische aanvallen of stralingen;
l) oorlog, staking, oproer, burgeroorlog, terreur of gewelddaden met collectieve drijfveer, tenzij het bewijs wordt geleverd dat er geen oorzakelijk verband is tussen de annulering en de gebeurtenis;
m) aardbeving, vloedgolf, vulkaanuitbarsting, overstroming of een andere natuurramp;
n) reizen of verblijven met professionele doeleinden;
o) alle gebeurtenissen die aanleiding geven tot annulering van de reis die niet expliciet vermeld staan onder art. 4. Recht op vergoeding;
p) annulering waarvoor de reisorganisator geen kosten aanrekent of mag aanrekenen of waarvoor hij een kosteloos alternatief aanbiedt;
q) wanneer de verzekeringsnemer op reis vertrekt tegen het advies van de behandelende arts of toch op reis vertrekt in dezelfde afreisperiode als het geannuleerd reiscontract;
r) de reisorganisatie of luchtvaartmaatschappij is failliet verklaard.
De uitsluitingen zijn niet alleen van toepassing op de verzekeringsnemer maar eveneens op de personen van wie de medische toestand de oorzaak is van de aanvraag tot tussenkomst.
6.2 ALL RISK en ALL RISK EXTENSION
a) alle gebeurtenissen die aanleiding geven tot annulering waarvan de verzekerde vóór het afsluiten van de verzekering al op de hoogte was (uitgezonderd chronische en vooraf bestaande ziektes);
b) alle schade die rechtstreeks of onrechtstreeks het gevolg is van opzettelijke feiten door de verzekeringsnemer met bedrieglijk opzet of kwaadwillige, vrijwillige en/of onrechtmatige daden van de verzekerde;
c) de verzekerde heeft geen zin meer om de reis te ondernemen;
d) de weersomstandigheden op de reisbestemming voldoen niet aan de verwachtingen van de verzekerde (teveel of gebrek aan zon of neerslag, etc.);
e) de reisorganisatie of luchtvaartmaatschappij is failliet verklaard;
f) annulering waarvoor de reisorganisator geen kosten aanrekent of mag aanrekenen of waarvoor hij een kosteloos alternatief aanbiedt;
g) alle gebeurtenissen te wijten aan een overmatig – d.i. boven de risico- of wettelijke drempel - gebruik van alcohol, verdovende middelen, niet door een arts voorgeschreven geneesmiddelen of bij verkeerd gebruik van voorgeschreven geneesmiddelen;
h) annulering wegens een niet gespecificeerde, materieel niet tastbare of verifieerbare reden die niet met de nodige bewijsdocumenten kan aangetoond worden;
i) reizen die niet beantwoorden aan de definitie onder 3 a);
j) wanneer de verzekeringsnemer op reis vertrekt tegen het advies van de behandelende arts of toch op reis vertrekt in dezelfde afreisperiode als het geannuleerd reiscontract.
De waarborgen en uitsluitingen zijn niet alleen van toepassing op de verzekeringsnemer maar eveneens op de personen van wie de medische toestand de oorzaak is van de aanvraag tot tussenkomst.
Indien de verzekeringsnemer, nadat hij vooraf in gebreke werd gesteld, nalaat het voorschot, de reissom of de verschuldigde vergoeding te betalen die van hem wordt geëist, zal de reisorganisator het recht hebben de overeenkomst met de reiziger van rechtswege te beëindigen, met de kosten ten laste van de reiziger. Er zal dan ook geen sprake zijn van tussenkomst via de verzekeringsmaatschappij tot voornoemde som vereffend is. Deze vereffening van de kosten kan niet geschieden door middel van het gebruik van een TUI MasterCard waardebon. De TUI MasterCard waardebon zal eenmalig opnieuw opengezet worden met een maximum van 6 maanden na het einde van de geldingsduur van de oorspronkelijke waardebon;
7. Looptijd van de annuleringsverzekering
Overeenkomst
Een jaarovereenkomst wordt onderschreven voor de duur van maximaal één jaar, en gaat in vanaf de onderschrijving van de overeenkomst door de verzekeringsnemer.
Bij afloop wordt de jaarlijkse overeenkomst stilzwijgend vernieuwd voor opeenvolgende periodes van één jaar.
Waarborg
De waarborg treedt in werking op de datum die door de verzekeringsnemer in de bijzondere voorwaarden van de overeenkomst of in de verzekeringsaanvraag is vermeld, voor zover de premie ten laatste is betaald op de dag die deze datum voorafgaat. Bij niet-vermelding van de datum treedt de waarborg in werking om 0 uur op de dag na de dag waarop de premie betaald is.
De waarborg « reiswijziging » en « annulering van de reis » vangt aan op het moment van onderschrijving van de verzekeringsovereenkomst en eindigt bij aanvang van de betrokken reis. De waarborg « vakantieonderbreking » eindigt bij aanvang van de terugreis.
8. Onderschrijven en opzeggen van de annuleringsverzekering
8.1 Onderschrijving
Reserveren de verzekerden een reis en/ of verblijf vóór de onderschrijving van een Jaarpolis Annulering PLATINUM, PLATINUM EXTENSION, ALL RISK of ALL RISK EXTENSION dan moeten er minimum 30 dagen zijn tussen de datum van inwerkingtreding van de Jaarpolis Annulering PLATINUM, PLATINUM EXTENSION, ALL RISK of ALL RISK EXTENSION en de vertrekdatum van de reis of aanvangsdatum van het verblijf.
8.2 Opzegging
De overeenkomst kan door één van de partijen opgezegd worden:
a) per aangetekend schrijven binnen 14 dagen na de bevestiging door de verzekeraar van de ontvangst van de verzekeringsaanvraag of de voorgetekende polis. Deze opzeg gaat onmiddellijk in op de dag van de kennisgeving indien de verzekeringsnemer wenst op te zeggen. Wenst de verzekeraar op te zeggen dan gaat deze in 8 dagen na de kennisgeving ervan;
b) door een kennisgeving ten minste 3 maanden vóór de jaarlijkse vervaldag. Deze kennisgeving gebeurt ofwel door een per post aangetekende brief ofwel door afgifte van een opzeggingsbrief tegen ontvangstbewijs. Gebeurt deze kennisgeving niet, dan wordt de overeenkomst stilzwijgend verlengd voor een periode van één jaar;
c) na een aanvraag tot terugbetaling in het kader van een schadegeval, ten laatste één maand na de tussenkomst of weigering tot tussenkomst door de verzekeraar. De opzegging gaat in 3 maanden na de datum van de kennisgeving.
De overeenkomst kan enkel opgezegd worden per aangetekend schrijven of door afgifte van de opzeggingsbrief tegen ontvangstbewijs.
Behalve in de gevallen vermeld in 8.2 a) en 9 b), gaat de opzegging in na verloop van ten vroegste 1 maand vanaf de dag na de afgifte van het aangetekend schrijven, na de datum van het ontvangstbewijs of na de betekening.
9. Premie
a) de premie van de Jaarpolis Annulering PLATINUM, PLATINUM EXTENSION, ALL RISK en ALL RISK EXTENSION is vooraf betaalbaar op aanvraag van de verzekeraar. Zonder de betaling van de premie kan de waarborg niet in werking treden. De waarborg treedt in werking om 0 uur op de dag na de dag waarop de premie betaald is.
b) indien de premie op de vervaldatum niet betaald is, kan de verzekeraar de overeenkomst opzeggen op voorwaarde dat de verzekeringsnemer is aangemaand tot betaling per aangetekend schrijven. De opzegging van de overeenkomst gaat in na een periode van 15 dagen vanaf de dag volgend op de afgifte van het aangetekend schrijven.
c) in geval van opzegging van het contract of in geval van vermindering van de verzekeringsprestaties, worden de premies die betaald zijn voor de verzekeringsperiode na de datum van opzegging, of het gedeelte van de premie dat overeenstemt met de vermindering van de prestaties, aan de verzekeringsnemer pro rata terugbetaald binnen de 15 dagen vanaf de inwerkingtreding van de opzegging of de vermindering van de prestaties.
10. Verplichtingen van de verzekerde/verzekeringsnemer
a) de verzekeringsnemer moet alle maatregelen nemen om de annulerings- of wijzigingskosten tot een minimum te beperken; in het bijzonder zal hij de reisorganisator op de hoogte brengen zodra iets gebeurt dat een reden kan zijn om zijn reis te annuleren, te wijzigen of te onderbreken;
b) de verzekeringsnemer is gehouden de schadeaangifte online te doen via de website https://claims.tui.be. Verdere communicatie verloopt via het telefoonnummer +32 (0)59 56 58 01 met Pats nv die door Advent Insurance PCC Limited werd aangesteld als haar gemandateerde schaderegelaar. Met het oog op een vlotte behandeling, is de verzekeringsnemer daarbij gehouden:
- de nodige medische documenten te downloaden op https://claims.tui.be, online het aangifteformulier in te vullen en de ingevulde medische documenten en/of andere bewijsdocumenten te uploaden binnen 30 kalenderdagen vanaf de annuleringsdatum van het reiscontract of vanaf de datum van de heenreis in geval van een no show die tevens de uitschrijvingsdatum van de kostenfactuur is, op risico van een lagere dekking;
- alle nuttige inlichtingen en/of documenten te bezorgen aan Pats nv;
- zich te schikken naar de instructies van Pats nv;
- daar waar vereist een medisch attest van de behandelende arts te bezorgen of bij reisonderbreking een medisch attest van de arts ter plaatse en een bewijs van de vervroegde terugkeer;
c) door het afsluiten van deze polis, aanvaardt de verzekeringsnemer dat de verzekeraar of haar daartoe bevoegde gemandateerden, en in geval van medische gegevens haar daartoe bevoegde gemandateerde artsen, controles kunnen uitoefenen en ook toegang en inzage kunnen krijgen van het volledige medisch dossier bij ongeval of ziekte van de persoon van wie de medische toestand de reden is tot de aanvraag tot vergoeding; tevens aanvaardt de verzekeringsnemer dat wanneer geen controle mogelijk is en zo de reden van tussenkomst niet afdoende bewezen is, de verzekeraar gerechtigd is de vergoeding te weigeren.
11. Algemene bepalingen
11.1 Eerder afgesloten verzekeringen
Wanneer eenzelfde belang verzekerd is bij verschillende verzekeraars voor hetzelfde risico, kan de verzekeringsnemer of de begunstigde van de vergoeding, in geval van schade, van elke verzekeraar schadevergoeding vorderen binnen de grenzen van ieders verplichtingen en tot beloop van de vergoeding waarop hij/zij recht heeft. De verzekeraar kan zich in dat geval niet beroepen op het bestaan van andere contracten die hetzelfde risico dekken om zijn waarborg te weigeren, behalve in geval van fraude. De schaderegeling zal gebeuren overeenkomstig artikel 99 §2 van de wet van BS 30.04.2014 op de landverzekeringsovereenkomst.
11.2 Subrogatie
Advent Insurance PCC Limited - Absolut Cell treedt automatisch in de rechten van de begunstigde van de vergoeding ten aanzien van aansprakelijke derden tot beloop van het bedrag van haar tussenkomst.
Advent Insurance PCC Limited - Absolut Cell respecteert de privacy van haar klanten en van de gebruikers van haar website. Het verzamelen van persoonlijke gegevens en het gebruik dat Advent Insurance PCC Limited - Absolut Cell van deze gegevens maakt, is in overeenstemming met de General Data Protection Regulation. In geval van aansluiting worden uw persoonsgegevens opgeslagen in een databestand. De verwerkingsverantwoordelijke van dit bestand en de persoonsgegevens vervat in dit bestand is Advent Insurance PCC Limited - Absolut Cell.
Uw identiteitsgegevens en contactgegevens worden gebruikt om de verzekeringsovereenkomst te kunnen sluiten, te kunnen beheren en te kunnen uitvoeren. Daarnaast kan Advent Insurance PCC Limited - Absolut Cell, op basis van haar gerechtvaardigd commercieel belang, uw identiteits- en contactgegevens ook gebruiken om te voldoen aan de vragen van haar klanten, haar klanten op de hoogte te houden van de activiteiten van Advent Insurance PCC Limited - Absolut Cell, alsook voor marketingdoeleinden zoals het aanbieden van diensten of producten, ledenvoordelen en promoties bij partners, het beheer van het klantenbestand, (direct) marketing, public relations en activiteiten als tussenpersoon. Voorts is het mogelijk dat voor het sluiten van uw overeenkomst, de uitvoering van uw overeenkomst en/of de afhandeling van uw schadegeval dat Advent Insurance PCC Limited - Absolut Cell ook gezondheidsgegevens moet verwerken. De wet verplicht ons om uw uitdrukkelijke toestemming te vragen om uw gezondheidsgegevens of die van de persoon die u vertegenwoordigt te verwerken. U kan deze toestemming op elk moment intrekken. Advent Insurance PCC Limited - Absolut Cell kan bij intrekking van die toestemming die gegevens ook zonder uw toestemming verder verwerken als het gaat om het verwerken van persoonsgegevens die u zelf openbaar gemaakt hebt en de verwerking nodig is om een rechtsvordering in te stellen, uit te oefenen of te onderbouwen.
Advent Insurance PCC Limited - Absolut Cell beveiligt uw persoonsgegevensgegevens met verregaande technische maatregelen. Alleen personen die daarvoor bevoegd zijn, verwerken uw persoonsgegevens en dat met de grootste vertrouwelijkheid.
Advent Insurance PCC Limited - Absolut Cell deelt gegevens alleen mee aan de contractueel met Advent Insurance verbonden organisaties. Zo doet Advent Insurance PCC Limited - Absolut Cell beroep op een subverwerker Pats nv (met maatschappelijke zetel te 8400 Oostende, Gistelsesteenweg 1, ingeschreven in de KBO onder het ondernemingsnummer 0436.072.606).
U heeft een recht van mededeling, inzage, toegang en verbetering toe van zijn persoonlijke gegevens. U kan zich eveneens verzetten tegen de verwerking van uw persoonsgegevens omwille van direct marketingdoeleinden of tegen de doorgifte van uw gegevens aan een contractueel met Advent Insurance PCC Limited - Absolut Cell verbonden organisatie. U kunt deze rechten uitoefenen door het richten van een eenvoudig schrijven met kopie van identiteitskaart naar Advent Insurance PCC Limited - Absolut Cell op haar maatschappelijke zetel. Als u denkt dat de gegevensverwerking niet gebeurt volgens de geldende wetten en regels, dan kunt u klacht indienen bij de Gegevensbeschermingsautoriteit.
Meer uitgebreide informatie over het gebruik van de gegevens door de verzekeraar en uw rechten vindt u in de privacyverklaring van de verzekeraar, beschikbaar via de website van de verzekeraar (http://www.adventpcc.com/data-protection). Een papieren versie kan ook kosteloos opgevraagd worden bij de verzekeraar.
11.3 Toepasselijk recht en verjaring
De Jaarpolis Annulering PLATINUM, PLATINUM EXTENSION, ALL RISK of ALL RISK EXTENSION worden beheerst door de Belgische wetgeving. Elke betwisting valt onder de uitsluitende bevoegdheid van de materieel bevoegde rechtbank van het gerechtelijk arrondissement Brugge. Elke vordering voortvloeiend uit een van deze verzekeringscontracten verjaart na drie jaar, te rekenen vanaf de dag van de gebeurtenis die ertoe aanleiding geeft.
11.4 Woonplaatskeuze
De woonplaats van de contractanten wordt van rechtswege gekozen
- voor Advent Insurance PCC Limited op de maatschappelijke zetel van haar schaderegelaar;
- voor de begunstigde op zijn domicilieadres.
11.5 Klachtenbehandeling
Niettegenstaande de verzekeraar er alles aan doet om uw dossier correct te beheren, zou het kunnen dat u niet tevreden bent en u een klacht wil indienen. Wendt u zich dan in eerste instantie tot uw schadebeheerder, u vindt zijn/haar gegevens op de briefwisseling van Pats nv. Mocht dit niet volstaan, dan kunt u zich richten tot de klachtendienst van de verzekeraar, die in België is vertegenwoordigd door Pats nv dienst klachtenbeheer, Gistelsesteenweg 1 te 8400 Oostende. Telefoon +32 (0)59 56 58 01– e-mail: travel_insurance@tui.be.
Vermeld steeds uw reserverings- en dossiernummer om een vlot verloop te garanderen. Pats nv onderzoekt uw klacht zodra zij ze hebben ontvangen en u ontvangt hun antwoord binnen twee weken na ontvangst. Mochten zij u binnen die termijn niet kunnen antwoorden, dan laten zij u weten wanneer u wel een antwoord mag verwachten. Mocht u uiteindelijk niet tevreden zijn over deze klachtenbehandeling, dan kunt u zich richten tot de Ombudsman van de Verzekeringen via het standaardformulier op de website www.ombudsman.as, via mail naar info@ombudsman.as, of per brief aan de Ombudsman van de Verzekeringen, de Meeûssquare 35, 1000 Brussel. Vermeld steeds uw reserverings- en dossiernummer. Deze klachtenprocedure doet geen afbreuk aan de mogelijkheid om gerechtelijk te ageren.